Citaat:
Er is weer stevige commotie over mijn uitspraken over erfenissen. Ik zou ze willen afschaffen, zo wordt stevig rondverteld. Eerlijk gezegd, ik wou helemaal geen statement maken. En al helemaal geen commotie veroorzaken.
Men vroeg me in het kader van een interview voor De Tijd of ik mijn kinderen ook financieel wil ondersteunen.
Natuurlijk wil ik dat. Ik wil alles doen voor mijn kinderen. Maar ik zei erbij dat ik het wel wat hypocriet vind van mezelf omdat ik het systeem van erfenissen niet echt eerlijk vind t.o.v. kinderen die uit een arm gezin komen. Ik worstel hier wel wat mee. Erfenissen zijn heel begrijpelijk en menselijk, maar het is niet echt een rechtvaardig systeem ten opzichte van kinderen die geen ouders hebben die bezittingen of een vermogen kunnen nalaten.
En ja, ik besef ook dat het een sterke motivering is voor de meeste mensen om hard te werken en te pogen een huis en geld te verwerven.
Eigenlijk was dit alles wat ik zei. Ik voegde er nog aan toe dat dit een strikt persoonlijke visie is waar vermoedelijk maar 1% van de bevolking over dubt. En dat ik ook graag aan mijn kinderen alles wil nalaten.
|
http://bertanciaux.be/erfenissen/