Los bericht bekijken
Oud 9 juli 2014, 10:01   #49
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan dat de manier waarop vroeger gesolliciteerd werd en nu totaal anders is en dat het voor veel mensen gewoon te complex is ?

Ik ken iemand die bij Ford heeft gewerkt in de jaren 70-80. Toen werden mensen gewoon aangeworven op deze manier: je bood jezelf aan, je zegt wanneer je kan beginnen, en je tekende het contract. Geen CV's, geen gezever, geen testen,....soms zelfs gewoon hele groepen in 1 keer.

De complexiteit van de huidige maatschappij is voor mensen met enkel een BSO opleiding of zelfs dat helemaal niet, te moeilijk. Een brief opstellen, een belastingsbrief invullen, etc...is te moeilijk voor hun, terwijl dat wel mensen zijn die vaak goed kunnen en willen werken (heftruck rijden, camion rijden, handenarbeid, etc...). Dit zijn mensen die vaak langdurig in de werkloosheid zitten en echt hulp nodig hebben om CV's op te stellen en brieven te schrijven.
Een mail met bijlage versturen lukt, maar er even bij vermelden voor welke functie is te complex? Niet zeveren he. En voor de mensen wie dit echt niet klaar krijgen is er de VDAB.

Ik weet hoe het er op de Ford aan toe ging, ik heb er zelf op de aanwervingsdienst gewerkt. Tijdens de periodes van de grote aanwervingen werden werkzoekenden en masse naar ons gestuurd, en dan bedoel ik letterlijk duizenden per week he. Spreek je Nederlands, Frans, Duits of Engels? Wil je werken in de perserij, lakkerij of in de assemblage? Als op beide vragen positief geantwoord werd kon men aan de slag. Even met de betrokkene tot bij de foreman gaan en hup aan het werk.

Die tijden zijn echter voorgoed voorbij. Met Ford vertrekt één van de laatste mega produktie bedrijven uit Belgïe. We leven in een andere realiteit en ook de werkzoekende zal zich daar aan moeten aanpassen.

Kleine bedrijven flooden met mails brengt je nergens en levert je al zeker geen job op.

Laatst gewijzigd door JBM : 9 juli 2014 om 10:04.
JBM is offline   Met citaat antwoorden