Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2014, 11:45   #327
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maashagedis Bekijk bericht
Mja. Het is natuurlijk wel iets te gemakkelijk om Nationalisme om te dopen in Imperialisme zodra de eerste massamoorden opduiken. Srebenica: een gevolg van het imperialisme van Servië or het gevolg van een miskend nationalisme van de Servische minderheid in Bosnië-Hezegovina? Niet iets waar je gemakkelijk uit raakt. In elk geval ruikt de aversie tegenover Vlaams nationalisme (zonder koppelteken) nogal erg naar hypocrisie als het komt vanuit de hoek van zij die op morele gronden de eenheid bepleiten van een land dat nota bene zelf pas in de negentiende eeuw is ontstaan uit een afgedwongen splitsing.
Dat is niet iets te gemakkelijk;
dat is wel veel precieser.

Beetje simplistisch voorgesteld:

Nationalisme past in het rijtje van "ik ben fier op mijn familie, voetbalploeg, op mijn dorp, op mijn streek, mijn provincie, mijn landsdeel, mijn land, mijn werelddeel ... in al zijn onderverdelingen en facetten."
Zing maar eens in in Aalst van 't Ros Beiaard dat zijn ronde doet ...
Nationalisme ademt dus geen sfeer uit van superioriteit, maar wel van competitiveit en aanverwanten.

Imperialisme maakt net dat verschil door het superioriteitsgevoel gebaseerd op machtsuitbreiding.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline