Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2014, 19:18   #629
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Als materie bestaat uit 99,999 ...% lege ruimte is dat al redelijk spookachtig, als jij vervolgens de waarnemer bent en tegelijkertijd ook al die 'bollekes', wie ben je dan? Anders gezegd, waar lokaliseer je die waarnemer dan?
Ik denk dat wij een verschillend beeld hebben wat een waarnemer is, voor mij is dat een wetenschapper met de juiste apparatuur. Wij kunnen niet waarnemen op kwantum niveau.

Vanaf dat je erg klein gaat of extreem groot zoals zwarte gaten of het universum kom je in gebieden die spookachtig of goddelijk overkomen omdat we het niet kunnen bevatten.

Ik begrijp wel dat mensen daar iets bovennatuurlijks in zien want dat is het ook in onze ogen.
- zwarte gaten hebben eigen natuurwetten door het extreme gewicht
- de tijd loopt anders in de ruimte
- het heelal is oneindig
- kwantum heeft eigen wetten die we enkel wiskundig kunnen bevatten

Je kunt kwantumfysica niet toepassen op zwarte gaten, je kunt zwarte gaten fysica niet toepassen op kwantum. Zwarte gaten zijn zo zwaar dat daarbinnen tijd, atomen en kwantumfysica ook niet meer van kracht is, daar heb je opnieuw iets anders. Natuurkunde is best fascinerend en het maakt je nederig, de complete aarde stelt niets voor naast 1 van de miljarden zwarte gaten.
Doge is offline   Met citaat antwoorden