Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2014, 07:24   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zie hier:

http://www.gva.be/cnt/dmf20140728_01...chrijvingsgeld

Daar kan ik me nu eens volledig achter zetten.

Als academicus ken ik een beetje de toestand in het Vlaams hoger onderwijs de jongste jaren en ik kan zeggen dat verder (kapot) besparen echt geen optie meer is. De meeste mensen beseffen niet dat we al ruim tien jaar aan het besparen zijn op werkingsmiddelen en eigen personeel, daardoor komt de kwaliteit van het onderzoek en onderwijs nu al in het gedrang. Nog eens opnieuw daarop besparen zou echt wel nefast zijn. Om u een idee te geven: bij ons op den unief lopen er nu minder professoren en assistenten rond dan in 1990, toen er vier keer minder studenten waren ! Dat zet natuurlijk de onderwijskwaliteit serieus onder druk.

En het inschrijvingsgeld voor de studenten verhogen lijkt me ook geen optie, dat blijkt al uit andere threads.

Waarom vind ik het gerechtvaardigd dat de bedrijven mee voor de studie van hun toekomstige werknemers moeten betalen:

- onze uniefs voeren nu al onderzoek uit ten voordelen van de privé, die kunnen de testresultaten en verwezenlijkingen daar vaak van aanwenden zonder zelf risicodragend kapitaal te moeten dekken. Onrechtstreeks krijgen bedrijven zo ook quasi gratis onderzoekers en analysten ter beschikking op kosten van de gemeenschap.

- bedrijven plukken later de vruchten van de skills en knowledge van de gevormde universitairen. Daarvoor hebben ze nauwelijks moeten investeren.

- grote bedrijven betalen in België nauwelijks belastingen. Ze mogen 'iets' bijdragen aan onze maatschappij.

- door bij te dragen aan de studiekosten van hun toekomstige hooggeschoolde werknemers, garanderen de bedrijven ook het behoud van hoogstaand kwalitatief hoger onderwijs. Dit verkleint de kans op een 'braindrain' van excellente studenten naar het buitenland, in plaats daarvan lopen zij stage en beginnen zij te werken in de lokale vestigingen van bedrijven. Wat die laatsten natuurlijk ook weer ten goede komt.

Zoals verwacht heeft Agoria al moord en brand geschreeuwd omwille van het voorstel. Ik heb de indruk dat die patroons er hier gewoon een wingewest van willen maken, met veel 'dom' laagbetaald werkvolk en een kleine bevoorrechte elite om dat 'gepeupel' onder de knoet te houden.
juist ja, maar

als morgen de lasten op het bedrijf met 20£ stijgt, dan heb je in één nacht een stijging van al uw diensten die je moet kopen.
Dus denk nu niet dat je kunt nog extra lasten op bedrijven leggen, zonder de werkloosheid aan te zwengelen, zonder onze consumptieprijzen verder te doen stijgen, etc

Dus vergeet die theorie maar, dat is populistisch idee

Het idee was volgens mij trouwens de lasten op arbeid verlagen, en dus als he tinschrijnvingsgeld verhoogt doe je gelijktijdig een lastenverlaging op arbeid. Het laatste stuk mis ik zelfs
brother paul is offline   Met citaat antwoorden