Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Zie hier:
http://www.gva.be/cnt/dmf20140728_01...chrijvingsgeld
Daar kan ik me nu eens volledig achter zetten.
Als academicus ken ik een beetje de toestand in het Vlaams hoger onderwijs de jongste jaren en ik kan zeggen dat verder (kapot) besparen echt geen optie meer is.
|
Als het iets waard is, dan zal degene die het iets waard vindt, ervoor betalen he. En anders moet ge u eens afvragen of het ECHT iets waard is, of of ge uzelf blaaskes aan het wijsmaken zijt en ge gewoon op kosten van een ander zit te spelen.
Blijkbaar hebben top instellingen zoals MIT of Harvard geen problemen om aan (prive) fondsen te geraken, top professoren dik te betalen, en industrie aan te trekken om onderzoek mee te betalen. Prive zijn er dus middelen, en worden die ook uitgegeven aan universitaire bezigheden. Het punt is misschien dat er niet veel betaald wordt voor rommel. Maar ge kunt het niet weten, want de markt is niet vrij.
Citaat:
Om u een idee te geven: bij ons op den unief lopen er nu minder professoren en assistenten rond dan in 1990, toen er vier keer minder studenten waren ! Dat zet natuurlijk de onderwijskwaliteit serieus onder druk.
|
Zijn er echt 4 keer meer studenten nodig dan in 1990 ? Wat studeren die allemaal, en is dat economisch voor de industrie rendabel ?
Citaat:
En het inschrijvingsgeld voor de studenten verhogen lijkt me ook geen optie, dat blijkt al uit andere threads.
|
Als je natuurlijk op voorhand de juiste oplossing elimineert, dan gaan we er niet geraken. Waarom de studies niet op hun echte kosten aan de student aanrekenen, met de mogelijkheid van een lening ?
Citaat:
Waarom vind ik het gerechtvaardigd dat de bedrijven mee voor de studie van hun toekomstige werknemers moeten betalen:
|
Waarom die werknemers niet betalen naar hun waarde, waarmee die dan hun lening afbetalen ? Zo krijg je een directe koppeling tussen de meerwaarde van de studie, en degene die ervoor betaalt.
De student investeert met een lening in zijn studie, daardoor wordt die student veel waard op de arbeidsmarkt, en de bedrijven die dat nodig hebben kopen die meerwaarde met hoge lonen.
Als het bovenstaande blokkeert, dan is dat omdat de voorgehouden waarde er eigenlijk niet is, he.
Citaat:
- onze uniefs voeren nu al onderzoek uit ten voordelen van de privé, die kunnen de testresultaten en verwezenlijkingen daar vaak van aanwenden zonder zelf risicodragend kapitaal te moeten dekken. Onrechtstreeks krijgen bedrijven zo ook quasi gratis onderzoekers en analysten ter beschikking op kosten van de gemeenschap.
|
Dat is inderdaad niet goed. Dat toegepaste onderzoek zou direct gekocht moeten worden door de bedrijven die ervan willen profiteren. Of ze dat onderzoek in hun eigen R&D doen, of outsourcen naar een instelling die onderzoek verkoopt (een unief bvb) is hun zaak.
Citaat:
- bedrijven plukken later de vruchten van de skills en knowledge van de gevormde universitairen. Daarvoor hebben ze nauwelijks moeten investeren.
|
Als je een goed product wil, moet je dat betalen. Als die skills zoveel waard zijn, zullen bedrijven dat wel betalen. Jij, als klant van, zeg maar, Apple, hebt toch ook niet moeten investeren in hun R&D. Je betaalt het produkt. Een deel van de prijs van het produkt is de return op de R&D. Met studies is dat hetzelfde. De investeerder is de student, die in zijn studies investeert. Nadien verkoopt hij die skills aan een werkgever die daarvoor betaalt.
Citaat:
- grote bedrijven betalen in België nauwelijks belastingen. Ze mogen 'iets' bijdragen aan onze maatschappij.
|
Ze dragen al meer bij dan ze verdienen met de produkten die ze verkopen he.
Citaat:
- door bij te dragen aan de studiekosten van hun toekomstige hooggeschoolde werknemers, garanderen de bedrijven ook het behoud van hoogstaand kwalitatief hoger onderwijs. Dit verkleint de kans op een 'braindrain' van excellente studenten naar het buitenland, in plaats daarvan lopen zij stage en beginnen zij te werken in de lokale vestigingen van bedrijven. Wat die laatsten natuurlijk ook weer ten goede komt.
|
Dat is een rare redenering. Ga jij persoonlijk ook bijdragen voor een onderzoekslabo van Apple in Belgie, om een hoogwaardige i-phone kunnen te kopen binnen 5 jaar ?
Of kan het je niet schelen waar die ontwikkeld werd, als het maar een goed produkt is ?