30 juli 2014, 18:15
|
|
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Ik begrijp uw punten wel, maar leg me dan eens uit:
- waarom er nog steeds tienduizenden laaggeschoolde 'werkzoekenden' al jarenlang thuis zitten en ze nog geen enkel aanmaning hebben gekregen om een opleiding te volgen. Want zou het niet logischer zijn dat die mensen zich 'opwerken' tot pijpfitter of grootkeukenkok dan iemand die vijf jaar of langer zijn broek aan den unief heeft versleten om literatuurhistoricus, archeoloog of filosoof te worden ?
- waarom laat men au fond zoveel mensen afstuderen in economisch oninteressante (universitaire) richtingen ? Zou het niet eerlijker zijn om bij aanvang van die studies een selectie in functie van de te verwachten beschikbaarheid op de arbeidsmarkt te maken dan ze te laten afstuderen en ze dan naar de VDAB te sturen ? Met elitarisme heeft dat volgens mij weinig te maken, selectie lijkt mij bij deze rechtvaardiger te zijn. Bij voorkeur selectie op basis van talent en intelligentie om zulke studierichting te mogen aanvatten.
- er zijn vele zogenaamd 'irrelevante' diploma's waar wel degelijk veel werk voor zou zijn, maar de overheid maakt keuzes om juist in die sectoren te besparen waar ze met zulk diploma aan de slag kunnen. In de archieven en bibliotheken zit nog genoeg onbestudeerd materiaal om 10.000 hisiorici en andere onderzoekers aan het werk te zetten, maar daar heeft de overheid uiteraard geen geld voor om die allemaal te betalen. Het feit dat bepaalde 'richtingen' moeilijk aan de bak komen heeft dus ook te maken met politieke 'keuzes', zeker niet alleen met het feit dat er voor hen geen werk voorhanden zou zijn.
Ik vind wel dat iemand die zijn diploma hogeschool of universiteit behaald, ook de garantie mag krijgen op zeker 'intellectueel' werk. Zoals ik al zei zitten er massa's laaggeschoolden thuis met hun vingers te draaien, dit terwijl ze aan hooggeschoolden durven vragen om kraanbestuurder te worden of puntlasser. Alle respect voor die genoemde beroepen uiteraard, maar waarom heb je dan vijf jaar of langer met je neus in de boeken gezeten ?
|
Niet direct een probleem dat VDAB kan oplossen percies he.