Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schimmelpenninck
|
Helemaal niet triestig. Als die bloembakken er blijven staan, kunnen omwoners die naar hartelust zelf beplanten.
Je moest eens weten hoe vaak vaste, winterharde bloemplanten bij mensen met een tuin op de compost belanden. Laat enkele burgers met groene vingers in een straat het zelf doen. Waarom niet?
Een maand of zo geleden deed ik de verhuis van mijn broer van de Sleutelstraat naar de Michielskaai. En ik heb dat ook te voet gedaan en ben langs kleine pleintjes gekomen en op één ervan stond een bak vol met groenten. Ik stond heel verbaasd want die groenten zagen er heel goed uit.
Het kan dus. Ik heb mijn visie op een grootstad moeten herzien.
Ook in Leuven zijn er straten waar de bewoners de perken rond de aangeplante bomen beplanten.
Er is een enorm potentieel aan plantengoed (dat anders op de compost beland). En uiteindelijk zou het zelf beplanten door de burgers ook voor een betere sfeer kunnen zorgen (met een meningsverschil ertussen maar dat hoiort erbij. Het versterkt sociale controle.
Ik vind het een heel gezonde beslissing. Misschien moeten burgers een soort vrijheid leren kennen waar ze hun eigen straat kunnen opgroenen.
In Leuven doen mensen dat hier en daar op eigen houtje. Waarschijnlijk ook in Antwerpen.