Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien
Uw 6000 is totaal onrealistisch. Ik kom op zijn minst op 10.000 uit op basis van een gemiddelde huurprijs. Let wel dat is de prijs voor kale huur, een plateau dus zonder onderverdeling. De rest moet je nog allemaal bekostigen. Daar zit ook geen turnzaal in, geen speelplaats, geen kantine, geen kantoren voor directie en admin, geen leraarskamer.
|
Ah bon. Ik kwam tot die prijs door te kijken naar de huurprijs van een huis. Neem een gemiddeld groot huis met 3 kamers en een living. Daar is dus ook sanitair, een keuken en nog vanalle dingen die je kan gebruiken. Ik zou denken dat je zo een huis voor een kleine 2000 Euro kan huren. Eigenlijk weet ik huizen (met zwembad!) in mijn omgeving die ik voor 1400 Euro kan huren. 2000 Euro is dus ruim erboven.
In zo een huis kan je dus 4 lokalen (3 kamers, en 1 living) hebben. 4 klasjes dus. Ik doe dat maal drie. Dan heb ik 12 lokalen. En ook 3 toiletten, badkamers, keukens en dergelijke. Ik zou denken dat mits wat herinrichting, je daar dus gemakkelijk 10 klassen, en nog wat bijkomend spul, kan voor vinden. Volgens mij is de huurprijs van 2000 Euro al flink overschat. Dus is 6000 Euro vrij ruim.
Natuurlijk is er geen turnzaal en zo. Maar dat is ook niet nodig he. Ik heb het over ONDERWIJS. Publieke scholen doen vanalle dinges die niet strikt nodig zijn om te LEREN en die veel geld kosten. Als je wil dat je kleine sport gaat doen, kan je die zelf als ouder naar een sportclub brengen of zo. Dat zijn uw affaires. Je kan ook naar een duurdere school gaan die dat allemaal zelf organiseert. Maar dat is allemaal niet nodig voor de core functie van een school. Dat maakt ook (dat was een eerdere opwerping) dat het lesuren packet veel kleiner kan zijn dan nu.
Aangezien er bij mijn gehuurde huizen wel tuinen zijn (ik zeg het, ik kon een huis huren van 120 vierkante meter, en met 500 vierkante meter tuin en een zwembad voor 1400 Euro), is er voldoende ontspanningsruimte.
Ik zoek efficientie. Het is precies dat, wat verloren gaat met de publieke dienst. Men zoekt geen efficientie. Dan kom je natuurlijk tot exorbitante facturen.
Door innovatief te zijn, en niet in het klassieke scolaire stramien te blijven, kan men de efficientie van het onderwijs enorm verbeteren. Ik denk dat het vooral in het hoger onderwijs is dat er gigantische mogelijkheden zijn die nu niet geexploiteerd worden, vanwege de publieke marktvervalsing.
Nu, ma foi, ik had 6000 Euro geschat. Als het 10 000 is, maakt dat het principe van mijn berekening nog altijd niet fout. Ik zat in totaal aan 80 000 Euro (voor 200 leerlingen). Met jouw correctie komt dat op 84 000 Euro. Geen principiele fout.