De vraag is natuurlijk wanneer je als competent kan beschouwd worden in een materie als filosofie. Niemand kan ooit de volledige "kennis" achter zich hebben. Hoewel vele filosofen idd makkelijk Descartes kunnen citeren, lijkt het me soms nogal kort door de bocht om iemand enkel voor dat feit als competent te aanschouwen.
Analoog: Op het werkveld deed ik ervaring op door samen te werken met enkele Burgelijke ingenieurs, geacht zeer competente mensen te zijn.
De ene blonk uit in zijn vakgebied, maar had geen kaas gegeten van leiderschap. De andere nam totaal geen verantwoordelijkheid, had wel zijn diploma, maar was zelfs niet in staat het eenvoudigste probleem op te lossen.
Beiden werden wel erkent als competente personen via hun functie. De eerste besefte echter wel zijn eigen tekortkoming en compenseerde dit met een aanwerving van iemand die hem aanvulde. Hierom kan je wel stellen dat hij ondanks zijn tekortkoming toch uitermate competent was/is. De andere was overtuigd van zijn gelijk, tot het bittere einde (nam ontslag).
Uiteindelijk kon ik door hen te aanschouwen twee zaken merken:
- Er is een verschil tussen slim zijn en intelligent: Ik stel (correct of niet, maakt niet uit, het is een eigen definitie) dat een slim persoon veel weet: hij kent alle hoofdsteden, kent verschillende citaten etc, maar kan daarom niet noodzakelijk verbanden leggen tussen de delen opgedane kennis. Een intelligent persoon is in staat om ondanks soms beperkte kennis wel snel de juiste verbanden te leggen. Intelligente personen vindt je in alle lagen van de bevolking maar typeren zich steeds door het gebrek aan intellectuele luiheid (ze willen vaak blijven bijleren)
- Intellectuele luiheid geeft eerder aanleiding tot incompetentie dan eender wat anders.
Ik geloof echter ook dat veel mensen uit gebrek aan intelligentie, snel naar een voorgekauwd stukje kennis grijpen en zichzelf nooit de vraag stellen of ze wel correct bezig zijn.
Naar mijn mening is zelfkritiek de sleutel. Zolang je in staat bent jezelf en je positie in vraag te stellen ben je volgens mij goed bezig, vandaar de waarde van dergelijk forum (voor mij toch)
|