Los bericht bekijken
Oud 3 augustus 2014, 15:53   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Vrijwilligerswerk voor openbaar vervoer op het platteland

Is dat een idee ?

Ik weet dat er bij ons vrijwillige brandweer is, vrijwilligers bij de raadplegingen van kind en gezin, hier en daar bij ziekenhuizen om patiënten tot bij de juiste wachtkamer te begeleiden, in bejaardenhuizen om er op bezoek te gaan of om er te helpen bij het voeden van de oudjes die zelf geen eten meer tot zich kunnen nemen ....
en ook gemeentelijke initiatieven om oudjes ergens naar toe te brengen, zoals vb. het ziekenhuis of het kerkhof.

bijkomende deelvraag:
Kan een beperkte belastingvrije vergoeding helpen om de laagste pensioenen wat op te krikken ?

En hierzie, de Hollandse versie van de belbus:

titel: Geruisloze opmars van vrijwillige buschauffeurs
link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...&utm_campaign=

Citaat:
Meer dan tien procent van de buschauffeurs in het openbaar vervoer is een vrijwilliger. In het landelijk gebied in het hele land maakt de reguliere streekbus op onrendabele lijnen steeds vaker plaats voor de buurtbus met vrijwilligers achter het stuur. Dit tot ergernis van FNV Bondgenoten die spreekt van 'werkverdringing'.

Het aandeel van vrijwillige buschauffeurs in het openbaar vervoer, vrijwel allemaal gepensioneerden, zal de komende jaren alleen nog maar groeien, voorziet onderzoeker Han de Waal van bureau Impact. Hij doet, in opdracht van de Stichting Arbeid en Gezondheid Beroepsvervoer, onderzoek naar de positie van de vrijwillige buschauffeur.

Nu al telt Nederland zo'n 150 buurtbusverenigingen met gemiddeld 25 vrijwillige buschauffeurs. Met busjes voor maximaal acht passagiers onderhouden ze de lijnen die te veel verlies opleverden voor provincies en vervoersbedrijven, de twee partijen die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer.

Meldpunt 'werkverdringing'
Volgens FNV Bondgenoten, die half juli een meldpunt 'werkverdringing' heeft ingesteld, leidt de toestroom van vrijwillige chauffeurs in het busvervoer tot het verlies van reguliere, betaalde banen. Er loert bovendien nog een gevaar: de inzet van werklozen. De provincie Limburg wilde onlangs ook hen als 'vrijwillige' chauffeur inzetten op buurtbussen, maar het UWV verbood dat.



Wij pikken geen baan in

Voorzitter Baars van Buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid

Vrijwillig chaufferen op een buurtbus biedt geen uitzicht op écht werk, oordeelde het UWV in dit geval. Elders in Nederland laat diezelfde instantie het soms wel toe, weet onderzoeker De Waal. Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) en het UWV overleggen nu over wat precies onder vrijwilligerswerk moet worden verstaan. Daarbij komt ook aan de orde waar de inzet van vrijwilligers leidt tot werkverdringing.

'Buurtbus is juist uitkomst'
Buurtbusverenigingen betwisten dat hun 'werk' tot gevolg heeft dat echte banen verdwijnen. Onrendabele buslijnen op het platteland zijn de afgelopen jaren massaal geschrapt. Om toch 'iets' van openbaar vervoer te hebben is de buurtbus een uitkomst. Voorzitter Baars van Buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid: 'Wij pikken geen baan in.'

Nu er fors moet worden bezuinigd op het openbaar vervoer is de vrijwillige buschauffeur steeds gewilder. In de zogeheten ov-concessies, waarin provincies vastleggen welke busdiensten moeten worden onderhouden, is de buurtbus met vrijwilligers een vast onderdeel geworden. Vervoersbedrijven zorgen voor het materieel, vrijwilligers houden de lijn draaiende.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden