Was het niet Adam Smith, boegbeeld van de huidige economie die verantwoordelijk was voor het banaliseren van deze A-sector?
Selectieve statistieken zijn al altijd een gevaar geweest vooral als men dan nog eens beweert dat ze wetenschappelijk (cf eigen denktank met wetenschappelijke profielen) "bewezen" zijn. Deze zijn gewoonweg een middel om een gekozen beleid te staven. Dat zie je in allerhande onderwerpen (hoeveel statistieken ken je die een beleid ontkrachten en publiek worden gemaakt? Hier en daar een ééntje wegens een overijverige journalist?)
Mijn interpretatie van uw vraag beschouwde de aanwezigheid van meer en meer individuen/organisatie die participeren in de economie zelf (als systeem). Ik had uw vraag op dat vlak verkeerd opgenomen.
Ik kan u echter zeker volgen in uw stelling.
Men kijkt vandaag idd alleen naar de productieve meerwaarde, maar houdt geen rekening met de ondersteuning die de maatschappij nodig heeft om die rechtstreekse meerwaarde te creëren. (immers, hoe kan een getalenteerde verkoper bvb goede prestaties neerzetten als hij geen ondersteuning krijgt voor een kind met handicap thuis?)
Het is echter niet alleen daar dat het schoentje wringt, zoals enerzijds mijn betoog hierboven aangeeft.
Veel is terug te leiden tot een gebrek aan normering en sturing vanuit de maatschappij, vooral te maken door (te) ver doorgedreven privatisering. Zelfregulatie, waar dit op steunt, is immers een grote illusie die graag in stand gehouden wordt door wie er baat bij heeft (financieel sterkste individuen en bedrijven) om de simpele reden dat het geen rekening houdt met groepsprocessen.
Ivm met het andere raakpunt: Alles is echter meer en meer gesteld op verstedelijking, en dus wordt zelfvoorziening niet evident (kleinere gronden, laten minder cultivatie toe, nu al vaak onvoldoende om zelfvoorzienend te werken. Tevens zien grote nutsbedrijven niet graag hun omzetten dalen, dus worden zonnepanelen afgestraft en wordt het zelf putten van water ontraden...
Men stuurt nu al jaren aan op net het omgekeerde.
Een decentralisatie zou echter veel kunnen opbrengen (zie de kleine windmolenparken in Duitsland)
Zolang er echter een bovenstaande sturing is die redeneert naar to big to fail organisaties, komt het er wel nooit van.
Alles begin met een sturende organisatie met inzicht, die algemeen belang dient en geen eigenbelang in herverkiezingen of te plezieren vriendjes.
|