Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2014, 07:55   #83
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Er is een tekort aan sociale woningen, zo asociaal lijkt het me dan ook niet om die woningen te voorzien voor die het echt nodig hebben. Ik hoop wel dat er met redelijkheid zal geoordeeld worden.
Juist. De bestaande situatie is slecht, de wachtlijsten zijn eigenlijk schandalig en de toekenningscriteria zijn niet altijd correct toegepast. Het lijkt me alvast verstandig dat de nieuwe regering de aandrang heeft kunnen weerstaan van het alle bestaande dossiers opnieuw te gaan evalueren. Rechtszekerheid heeft ook zijn belang.
Maar er is een ander aspect : de overheid die onvoldoende beslissingsrecht heeft in het bestuur van de sociale bouwmaatschappijen. Daar zijn al enkele schandalige zaken naar boven gekomen en de betrokken leidinggevenden zijn bijna altijd de dans kunnen ontspringen. Hun autonomie is gewoon veel te groot en de controle daardoor inefficiënt. Disfuncties vinden en dan botsen op functionarissen die onaantastbaar zijn is geen situatie die de eindgebruikers ten voordele komt.
Als de nieuwe vlaamse regering dat ten gronde kan aanpakken zou dat zeer goed zijn.
Als het zich op termijn zou beperken tot het vervangen van enkele cd&v of sp.a zetbazen door n-va zetbazen dan blijven we voort modderen.
Pandareus is offline