Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel
*zucht*
Je zal héél, héél goed moeten zoeken om ook maar één reactie van mij te vinden met een racistische ondertoon.
NOGMAALS: Jouw bewering dat blanken ondervertegenwoordigd zijn in laagbetaalde jobs betwist ik NIET.
|
Waar is dan jouw probleem? In dat geval moet je me gelijk geven i.v.m. mijn opmerking over de nanny. Het advies "neem een nanny van een ander ras en dan gaat het racisme wel over" gaat volledig voorbij aan het feit dat de arbeidsverdeling tussen nanny's en werkende moeders de racistische stereotypen reproduceert, precies omdat "blacks and Hispanics" (of bij ons Filippijnse vrouwen) oververtegenwoordigd zijn in deze zorgzame rollen die een lagere status genieten dan de vrouwelijke CEO die in meerderheid "Caucasian" is.
Citaat:
Dat betekent echter EVENMIN dat er geen rijke zwarten zijn, die een nanny zouden kunnen aanwerven.
|
Natuurlijk bestaan die. Maar dat doet geen afbraak aan wat ik hierboven zei over de reproductie van racistische stereotypen. Racisme is niet op de eerste plaats een idee in iemands hoofd, het is op de eerste plaats een reële situatie, verankerd in heel concrete productieverhoudingen en gelinkt aan een bepaalde staat van ontwikkeling van de productiekrachten.