Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2014, 17:20   #166
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zal nog niet zijn. Herlees uw geschiedenis. En wat de uitroeiing betreft. De Eburonen werden anders zo goed als uitgeroeid.

En wat de kerk en de vooruitgang betreft: het katholicisme en de dwingelandij van de kerk heeft ons voor eeuwen en eeuwen achteruit geslagen op wetenschappelijk vlak. Als ik bedenk dat Gallile nog zich in alle bochten moest wringen omdat hij beweerde dat de aarde rond de zon draaide...

Kom eens tot bezinning mens!
De slavernij is het eerst afgeschaft in Europa, lees eens iets over Josiah Wedgwood en zijn slogan "ben ik geen mens en geen broeder", die opzettelijk zo werd gekozen om de christenen in hun christelijke waarden te raken.
Thomas Clarkson, één van de leiders van de beweging tegen slavernij, en religieuze groeperingen als de Quakers wierpen regelrecht christelijke waarden op als reden om de slavernij af te schaffen.

Nergens anders werd dit voorgedaan.

Je snapt er geen hol van, maar onze maatschappij is wat ze is en niks anders door onze christelijke wortels.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden