De verslechtering van de tewerkstellingsmarkt heeft eerder te maken met een decennia lang wanbeheer onder druk van de vakbonden. Het weigeren van af te stappen van de verbondenheid aan de index en een continu stijgen van de loonlasten.
We zijn gemiddeld 30% duurder dan onze buurlanden die dus een enorm concurrentie voordeel hebben. Niet alleen Belgische bedrijven krijgen het moeilijk maar buitenlandse investeerders haken af.
Ongeveer een jaar geleden stelde ik hier dat de gelijkschakeling van de ontslagregeling van arbeiders en bedienden een hakbijl ging vormen voor de tewerkstelling. Bedrijven zouden verder crescendo ontslaan en geen nieuwe aanwervingen doen om die zware nieuwe verplichtingen te vermijden.
Zelf heb ik in 2013 in mijn bedrijf pro-actief een vijftal mensen ontslagen die regelmatig "ziek" waren of probleem gevallen om de deadline van 1/1/2014 te ontwijken.
Ik heb dus helaas gelijk gekregen wat het aantal ontslagen en stop van nieuwe aanwervingen in 2014 betreft. Bedrijven hebben verder volop gesaneerd en mensen ontslagen en de aanwervingen zijn tot een minimum gezakt. De vakbond stok heeft dus averechts gewerkt zoals te voorzien was.
|