Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mensen zijn gelijk, culturen en religies (of ideologiën) zijn dit niet. Daarom moeten we er voor ijveren dat we een maatschappij creëren waarbij elk individu gelijke vrijheden, rechten en plichten heeft. Daarentegen, beweren dat religies of culturen gelijkwaardig zijn, da's ideologische onzin.
|
Ah? En welke cultuur is volgens jou dan méér waard dan een andere en waarom? Zelfde vraag i.v.m. religies.
|
Bewijs mij dan, met uw theorietjes, dat de Wahabi's in Saoudi Arabië of de Talibans in Afghanistan evenwaardig zijn met onze 21e eeuwse normen en waarden. Bewijs mij dat de Islam gelijkwaardig is met het Atheïsme of de Christelijke samenleving of de Bahaï of het Sikhisme.
Zoals ik al zei: mensen (paars, zwart, wit, groen) zijn gelijk en ik zal hen dan ook zo behandelen. Dat weerhoud me echter niet om kritiek te uiten op bepaalde culturen of religies omwille van, bijvoorbeeld, bepaalde mensonterende gebruiken.
|
Dan spreek je over de waarde die jij er persoonlijk aan hecht. Wat jij als mensonterend beschouwt, is dat niet noodzakelijk voor iedereen.
|
Bevoorbeeld steniging, men kiest de stenen zodanig uit dat deze niet te groot zijn want dan zou de boeteling op slag gedood worden en dat is nu net niet de bedoeling. Het slachtoffer zal pas na een uiterst pijnlijke doodstrijd van 10 minuten aan de verwondingen bezwijken.
Een cultuur waarbij dit soort praktijken schering en inslag zijn noem ik achterlijk. Ieder weldenkend mens die iets of wat geeft om mensenrechten kan niet anders dan tot dezelfde conclusie komen.
|
In onze "beschaafde" cultuur zijn er nog altijd héél veel mensen van overtuigd dat euthanasie uit den boze is. Men veroordeelt met andere woorden mensen tot een pijnlijke doodstrijd die oneindig veel langer duurt dan 10 minuten.
In elke "cultuur" zijn er wel dergelijke zaken te vinden, dat maakt de hele cultuur nog niet minderwaardig aan de onze.
|
Ik neem hier als voorbeeld 'steniging' en u doet een stuntelige poging om dit te relativeren door er euthanasie (enkel een paar pilaarbijters zijn tegenstander) tegenover te stellen. Ik zal u nog meer zeggen, een cultuur die oa steniging toelaat, daar is euthanasie zelfs onbespreekbaar want Godslasterlijk.
En daarna volgt de conclusie: in elke cultuur zijn er "dergelijke zaken" te vinden.
Er is toch wel serieus iets mis met uw waardenpatroon.
|
U neemt het stuntelige voorbeeld van de steniging (dat overigens niet zo vaak voorkomt als u wil laten uitschijnen) om dat de extrapoleren naar de hele moslimcultuur en trekt daar dan de conclusie uit dat heel de cultuur barbaars is. Wat een kortzichtigheid zeg! In de Verenigde Staten, het "beschaafde" land bij uitstek, worden nog met de regelmaat van de klok mensen op de elektrische stoel gezet. Waar bent u dan met uw "westerse waarden"?
Kijk, ik probeer niet om steniging goed te praten, ik vind dat een even barbaarse praktijk als u. Dat geeft nog altijd niemand van ons het recht om de hele cultuur dan maar meteen als minderwaardig te bestempelen.
60 jaar geleden is er nog zo'n volk geweest dat zichzelf en zijn "cultuur" boven al de anderen stelde. U weet toch ook wel hoe dat verhaal afgelopen is?
U kan voor u persoonlijk de conclusie getrokken hebben dat de moslimcultuur barbaars en minderwaardig is, maar wees alstublieft niet zo arrogant om die mening voor te stellen als die van “ieder weldenkend mens”.