Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Leg eens uit, ik snap er niets van.
Ik zit nochtans in een bedrijf waar ik van dichtbij, gedurende 30 jaar, automatisatie meegemaakt heb.
Ik heb de eerste robot zien verschijnen.
Ik heb de eerste PLC's zien komen.
Ik heb de doorgedreven automatisatie zijn komen
Er zijn inderdaad hoogtechnologische jobs bijgekomen, maar die compenseren nog geen vierde part van de jobs die verdwenen zijn.
|
Jullie produceren dus met minder mensen meer van een handvol producten. Goed zo. Dat betekent dat al die andere mensen arbeidstijd zijn kunnen gaan steken in de productie van nieuwe, compleet andere producten, waardoor jullie gezamenlijk véél meer produceren dan vroeger en er aan het einde van de productieketen dus veel grotere projecten gerealiseerd kunnen worden.
Dat zie je dan ook in de tewerkstellingscijfers van de laatste 250 jaar continue industriële revolutie. Er is nergens langdurig sprake van extreme werkloosheid; het gros van de bevolking blijkt bijna constant een job te hebben. De output is wel continue stijgend en steeds grotere projecten kunnen voltooid worden. Zoals voorspeld dus.
De relatieve verschillen in tewerkstelling bij jouw bedrijf zegt dan ook niets. Het enige wat telt is de tewerkstelling en de output op nationaal niveau. Bekijk het zo: de beschikbare hoeveelheid arbeidsuren verandert niet gigantisch; het enige wat verandert is wat er met die arbeidsuren gedaan wordt. Door machinatie kunnen diezelfde hoeveelheid mensen veel grotere dingen. Waar vroeger een nationale economie amper zichzelf kon voeden, bouwen we nu overal infrastructuur als wegen, energiecentrales, meer scholen, meer ziekenhuizen, meer distributiecentra en doen we leuke arbeidsintensieve projecten als naar de ruimte gaan en kanker onderzoeken.
En die dingen zijn alleen mogelijk omdat jullie meer produceren met minder mensen, waardoor andere mensen plots arbeidsuren vrij hebben voor de bouw van die dingen. Als je wil weten waar al die collega's naartoe zijn: kijk naar de gigantische groei van infrastructuur en diensten in de afgelopen drie decennia. Iemand moet daar verantwoordelijk voor zijn.