Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Spreekt ge uzelf niet tegen?
Het aantal verkeersdoden is sinds 1972 blijven dalen, waarom zou er dan een opwaartse tendens zijn als het effect van de strengere wetgeving uitgewerkt is ?
De autoconstructeurs sloven zich uit in veiligere wagens, gordels, airbags enz. Dat zal wel de neerwaartse tendens verklaren van het aantal doden.
Is ook het aantal ongevallen afgenomen ?
|
Ik kon helaas die bewuste statistiek niet meer vinden op d website van het BIVV maar daarop kon je goed zien hoe het aantal verkeersdeelnemers enorm toenam terwijl het aantal verkeersslachtoffers gestaag afnam. Uiteraard was dat niet en volledig vlakke lineare lijn maar waren daar ook up en downs in te zien. Dat bedoel ik nu met dat het vrij aannemelijk is dat de statistieken ook weer opwaartse uitschieters zullen te zien geven. Het toeval speelt daar ook een grote rol in.
Op mijn zoektocht naar die statistiek is mij opgevallen dat er blijkbaar geen eensluidende cijfers bestaan over het aantal verkeersdoden. Het NIS heeft andere cijfers als bijvoorbeeld het BIVV en nog andere websites hebben nog andere cijfers. Weten ze eigenlijk wel hoeveel verkeersdoden ze hebben of gokken ze maar wat.
Het kan uiteraard ook zijn dat Verhofstad voorschrijft hoeveel verkeersdoden er in de statistieken moeten staan.