Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2004, 12:10   #10
Spolpoel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 2.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
toch efkens pen en papier erbij gehaald:
er dienen zich 213 mensen aan waarvan 85 allochtonen
213-85=128 autochtonen
voor de vooropleiding zijn er 20 geschikt gevonden, waarvan 9 allochtonen
20-9=11 autochtonen

11 autochtonen op 128 kandidaten is 8,6%
9 allochtonen op 85 kandidaten is 10,5%
Er zijn dus meer allochtonen die geschikt zijnvoor de vooropleiding dan autochtonen. Foute conclusie : de juiste conclusie is : er hebben zich procentueel meer allochtonen aangediend bij de vooropleiding dan autochtonen. Voor een vooropleiding moet je 'niet geschikt ' zijn : ze dient juist om intellectueel minder geschikten een vorming te geven die ze nooit gehad hebben. In die zin is uw conclusie wel correct : allochtonen bengelen in het staartje als het op opleiding aankomt.Ze zijn dus meer geschikt (en aangwezen) op een vooropleiding.

Er slaagt maar een allochtoon voor het ingangsexamen. Jij trekt onmiddelllijk de conclusie dat allochtonen intelectueel zwakker zijn.
Dat lijkt me een juiste conclusie, waartoe de journalist trouwens ook kwam.

Ooit naar alternatieve verklaringen gezocht? Iets mis met de vooropleiding? Moet die bijgesteld worden naar het ondermaats intellectueel niveau van de allochtonen? Positieve discriminatie dus? Iets mis met het ingangsexamen? Waarom zou er iets mis mee zijn? Omdat er meer autochtonen slagen dan allochtonen? Waarom worden er geen reslutaten van autochtonen gegeven. Hoeveel allochtonen doen ook mee aan dat ingangsexamen en hoeveel haken er onderweg af? Dat moet ongeveer hetzelfde percentage zijn als alle allochtone drop-outs in het middelbaar en universitair onderwijs.
Zolang je geen antwoorden op die vragen hebt (en ik verwacht er geen) is de titel boven dit topic op absoluut niks gebaseerd en alleen maar een weergaven van jou vooroordelen. En die van de journalist ... nochtans van een politiek correcte krant. Met de realiteit heeft die titel niks te maken. Toch wel. Het is een feit dat allochtonen weinig belang hechten aan opleiding ; dat ze liever een gemakkelijke technische richting kiezen, dat er weinig afstuderen aan de unief. En dat heeft allemaal met hun cultuur te maken, waarin opleiding alles behalve prioritair is. Cultuur waarin ouders weinig begaan zijn met de schoolse activiteiten van hun kinderen en al helemaal geen interesse hebben om hun kinderen hierbij te begeleiden. Cultuur waarin religieuse elementen primeren op een academische of andere hoogwaardige opleiding : als ze koran en hun moedertaal maar eerst leren. En die moedertaal is niet het Nederlands of het Frans.
En nu jij : verklaar jij eens waarom allochtonen vinden dat allochtonen die een politieopleiding 'verraders' van hun cultuur zijn?
driewerf
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden