Los bericht bekijken
Oud 14 april 2003, 14:39   #49
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Weet je TomB, ik heb zelf ook in Amerika gewoond.
Een paar van mijn vrienden wonen er trouwens nu nog , alhoewel ze binnen een maand verhuizen ( door de recente gebeurtenissen in de US )

Ik heb ondervonden hoe hypocriet de meeste ( ja ik zeg de meeste ) amerikanen zijn.

En op het gebied van gelijke rechten hebben jullie ook nog wat te leren daar aan de overkant van de grote plas. Er is nog steeds discriminatie van de zwarte medemens.

Wij hebben hier ook onze fouten, dat is waar, maar de manier waarop jullie je eigen land afschilderen is er voor mij teveel aan.

Zo dachten de Duitsers in '39 ook over hun land.
De discriminatie van de zwarte medemens staat op een lager pitje dan de discriminatie van de bruine medemens in Europa als je het mij vraagt. Kan u zich voorstellen dat er een marokaanse Belg de positie van laat ons zeggen Colin Powel zou vertegenwoordigen voor een eengemaakt Europa?

Als u lang genoeg in de VS gewoond heeft, weet u ongetwijfeld ook dat de VS lang niet zo 1 is als wel beweerd wordt van buitenuit. De publieke opinies tussen Californie en New York, of tussen Luisiana en New Hampshire staan in vele gevallen haaks tegenover elkaar.

Toch slagen die mensen erin om hun verschillen te overkomen en als 1 blok een beslissing te nemen en daar als 1 blok achter te staan naar buiten toe. Die eenheid is wat de VS groot maakt.

Ik ben de laatste om te beweren dat de VS van alles het beste in huis heeft en heb regelmatig zelf kritiek, maar in verhouding tot Europa, die andere regio waar ik ooit woonde, weet ik wel waar ik de meeste vrijheden heb, waar ik het minste belasting betaal, en waar ik me best kan vinden met de mentaliteit van wat u hypocriete mensen noemt.

Trouwens, wat doet u zeggen dat de meeste Amerikanen hypocriet zijn? Ik heb dat in het begin ook regelmatig gedacht, tot ik de cultuur, of noem het de sociologie begon te begrijpen. Op dat ogenblik, besefte ik dat die hypocriete Amerikaan eigenlijk dezelfde waardes heeft als alle andere mensen in de Wereld. Op dat ogenblik ging er een wereld van opportuniteiten open. Geef wat meer detail bij je conclusie dat de meeste Amerikanen hypocriet zijn.