Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herakles
Exacte cijfers zullen wij nooit kennen. Dat het er zeer veel waren, daar bestaat m.i. geen twijfel over.
Ik geloof wel, dat er redelijk wat joden (gelukkig maar) wisten te ontsnappen uit die kampen. Feit dat daar weinig over geweten is, is omdat de Duitsers daar nu niet bepaald mee te kopen wilden lopen. De gevangenen die het wel wisten, hebben het waarschijnlijk nooit kunnen navertellen.
Diegenen die ontsnapten, zullen wel gevlucht zijn buiten Europa, waardoor de indruk werd gegeven, dat zij nooit wederkeerden.
Er zullen er zowieso zijn gestorven uit ontbering/zwakte. Ik sluit zelfmoord ook niet uit. Velen zijn neergekogeld of werden slachtoffer van een 'arbeidsongeval'. Ik twijfel er echter niet aan, dat de meesten onder hen vermoord werden in de gaskamer(s).
|
Ja, maar diegene die ontsnapten (tijdens de oorlog), is een te verwaarlozen groepje in vergelijking met het totaal aantal joden in de kampen. De meeste ontsnappen dus niet en een zeer groot % stierf binnen de 3 jaar.
Vraag is dan: welke manier van doden kon in zulke mate 'efficiënt' zijn dat er zoveel mensen in zo korte tijd omkwamen?
Er zijn er niet zoveel die ik kan bedenken:
-besmettelijke ziekten.
-massale executies met de kogel.
-nieuwe 'technieken' om veel mensen snel te kunnen ombrengen.
-misschien onmenselijke toestanden in de kampen, die maakten dat de mensen stierven als vliegen.