Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2014, 10:34   #138
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik wil eens graag een debat zien tussen zo'n moslimgeleerde die beweerd dat ISIS onislamitisch is en een imam uit het Kalifaat. Ik denk dat dat de basis is van het geweld dat moslimextremisten vertonen in verg. met andere extremisten en de oorverdovende stilte waar ze op kunnen rekenen. Vreedzame moslims hebben geen theologische poot om op te staan.
Van een overdonderdende stilte is er absoluut geen sprake, DucEnghien heeft voldoende links meegegeven, dacht ik toch...

En die debatten bestaan, al gaat het over Al Qaeda. al-Zawahiri (je kent hem toch?) heeft verschillende keren gepoogd om Moslimgeleerden tegen te spreken die het gebruik van geweld helemaal tegen de Koran noemden. Wat zeer opvallend is, is dat die geleerden theologische argumenten naar voren brengen, en al-Zawahiri politieke (lees: populistische) argumenten gebruikt...

O ja, je weet toch ook dat dr Fadl, één van de grondleggers van de gewapende Jihad in de 20ste eeuw en hoofdideoloog van Al Qaeda geweld als "legitiem volgens de Koran" ondertussen heeft afgezworen in verschillende boeken? Argument van al-Zawahiri : hij werd afgekocht door de VS.

Citaat:
Want zover ik de begrijp wat er in de Koran en Hadith staat en wat het voorbeeld is van de profeet, dat moslims horen te volgen, doet ISIS niets onislamitisch; Gelovigen afslachten, dat staat wel degelijk in het laatste chronologische hoofdstuk van de Islam (dat hoofdstuk dat niet begint met "Allah, de genadevolle blabla"), en de latere verzen ontkrachten alles wat ervoor komt (staat ook in de Koran). Hoe praten die geleerden zich uit het feit dat Mohammed de daad bij het woord voegde en 600 Joden onthoofde (staat in de Hadith)? Dat zijn niet echt dingen die voor interpretatie vatbaar zijn.

Kijk, ik ben geen mindless moslim-basher, dus als ik het fout heb, leg het me dan uit.
Sta mij toe om uitspraken van Moslimgeleerden op basis van theologische argumenten toch als een belangrijk gegeven te beschouwen. Die uitspraken zijn héél eenvoudig op Internet te vinden. Zoek bij voorbeeld naar "New Mardin declaration". Zeer interessante lectuur, waar onze vriend al-Zawahiri trouwens ook op gereageerd heeft (weer eens, met politieke argumeten).