Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2014, 21:18   #144
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ines 1 wordt toegekend als er een aantasting is van de barrière der nucleaire veiligheid, maar dat er nog genoeg reserve voorhanden is om accidenten op te vangen. Wel ernstig (op gebied van nucleaire veiligheid, doch niet hopeloos - anders was het ines 2 of 3).
Maar mij blijkt dat toch eerder een systematische menselijke fout zonder de bedoeling om gewild schade toe te brengen.
Ik weet waar INES voor staat.
Als ik iets post, dan weet ik de betekenis van wat erin staat. Ik ben Erw, niet Kopieermachine.
U 'blijkt'?
Blijken = concreet gegeven worden.
Lijken = niet concreet.
Als je de ventilatie wilt stopzetten om verhitting te veroorzaken, en er zijn X ventilatoren, dan moet je elk thermisch relais onder de normale stroomwaarde zetten. Anders draaien er immers nog ventilatoren en kan de ventilatie bij overberekening toch nog voldoende zijn.
Let wel, ik beweer hier niks, ik deed louter hetzelfde als u.
Om tot net de tegenovergestelde conclusie te komen.
In dit geval, als men wilde, kon men dus net zogoed 'sabotage' hebben geroepen.

Inzake het turbine geval, smeerolie, werd eerst gesteld dat het een technische fout was. Daarna gewijzigd tot manuele fout, dan geen 'fout' meer maar 'sabotage'.
Zonder de situatie te kennen (bvb foto van betreffend ventiel en omgeving), is alles mogelijk. We kunnen enkel gokken want meer details gaven ze niet vrij.
Een vreemd iets lijkt me dit: de turbine heeft serieuze schade opgelopen.
Dat lijkt me toch te betekenen dat ze een redelijke tijd zonder smering heeft gedraaid.
Smeerolie wordt onder druk rondgepompt.
Op de smeerolie leidingen, in installaties als deze, staan doorgaans druktransmitters / drukschakelaars, die bij instelling 1 eerst waarschuwen en bij instelling 2 stilstand sturen.
Dit net om te voorkomen dat grote dure machines schade oplopen door een relatief klein pruldefect.
Als er dus sabotage is, moet iemand al de betreffende sturingen op 1 of andere manier onklaar hebben gemaakt, wat niet bepaald evident is want doorgaans zijn veiligheidssturingen gebaseerd op normaal gesloten contacten / geinverteerde logica. Een kabel knippen is dus al direct sturing turbine uitschakelen, en dus voorkomen schade. En transmitters zijn nog moeilijker, want je kunt niet zomaar een bepaalde drukwaarde simuleren, of zelfs maar een andere, dat doen vereist een signaalsimulator en loskoppelen van transmitter, wat op zich al sturing uit is.
Dus MOEST het sabotage zijn, dan moet, tenminste in dit kerncentrale geval, dit is geen keukeninstallatie, de persoon méér hebben gedaan dan enkel een kraan openen. Echter daar werd tot op heden niks over gezegd.
Je moet het maar eens doen, een heel grote turbine, waard allicht miljoenen euro's, kapot krijgen door louter een onnozele smeeroliekraan te openen. In een kerncentrale dan nog. Geen enkele meting die de turbine stillegt voordat ze beschadigt raakt. Ik vind het allemaal een beetje lachwekkend.
Er zitten zoveel haken en ogen aan heel dit Belgisch kernenergie verhaal, dat je op een bepaald punt vragen begint te stellen. Dat is wat ik deed middels dit onderwerp.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden