Oorspronkelijk geplaatst door Bob
We weten eigenlijk te weinig af van deze diesels en hun koeling. Normaal mag verwacht worden dat deze watergekoeld zijn, en dat de ventilatie dient om het lokaal te koelen (niet de diesels zelf, die watergekoeld zijn, en hoogstwaarschijnlijk, bijna zeker, uitschakelen bij hoge watertemperatuur).
Maw als men werkelijk iets wil saboteren dan zijn er mi wel andere en betere middelen. Vandaar dat ik eerder aan een systematische fout denk.
Maar nogmaals, we moeten het volledige (technische) plaatje kennen.
Dit geval is wel duidelijk te overzien, zonder de specifieke groepsgebonden details te kennen.
De smeerolietank kan ingeval van brand leeggelaten worden in een andere tank, waarschijnlijk buiten het gebouw. Aangezien het een noodleeglaat is, zal dit wel met een groot debiet gepaard gaan (en een afsluiter waarvan normaal mag verwacht worden dat de persoon die hem opent, wel tweemaal moet nadenken). Wel de smeerolietank is blijkbaar leeggelaten in de leeglaattank. Waarschijnlijk zal men wel een alarm "laag peil smeerolietan" gekregen hebben...
Als het peil daalt tot de aanzuiging van de smeeroliepompen (want daar zitten naast de normale smeeroliepomp, nog minstens een dieselaangedreven, en een gelijkstroomaangedreven pomp in - lessons learned van de blackout in New York van vijftig jaar geleden) gaat deze minder druk geven. Gevolg alarm, en iets later uitschakeling turbine.
Maar nu komt. Deze turbine die ondertussen helemaal geen smeerolie meer krijgt, bolt uit vanaf 1500t/min (tijdsduur 30 min), terwijl het HD-lichaam hiervan een temperatuur heeft van 200�*300°C, in lagers die maximum 150°C kunnen verdragen. Gevolg hiervan is opwarming van de lagers tijdens het uitbollen, en verdere opwarming langs den as, eens uitgebolt. Gevolg hiervan smelten van de lagers (of toch tenminste van de binnenschelpen), zakken van de turbineas in de lagers. En dat terwijl deze turbineas stil ligt (komt normaal op torner, om het doorzakken, of is het bol staan, te vermijden), en doorzakt/of bol gaat staan, door het temperatuursverschil onder-boven in de turbine. En gevolg van deze twee fenomenen. Zodanig uit zijn as komen van de draaiende turbinelichamen (de rotor), dat deze tegen de stilstaande gedeelten (de stator) gedrukt worden, met mogelijke beschadiging tot gevolg.
Maar misschien nogmaals. Waar zit hem eigenlijk het nucleaire gevaar. Het is niet omdat het parket en de FANC zich daar mee bezighouden dat het nucleair ook nog gevaarlijk is.
|