Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Daarop geen eigenlijk reageren enkel een vage / niet concrete "mij lijkt" + een ongevraagde/onnodige uitleg van die INES 1, die niet eens juist is en eveneens zo vaag is als een spook:
Hop Bobbie Hop! Vang het accident! Goed zo Bobbie! Koekie geRESERVEeerd!
En nu komt u met dit aandraven:
Hallo?
Dit ging helemaal niet over de directe koeling van dieselmotoren zelf.
WEL van de koeling van het lokaal waarin ze opgesteld staan.
Een "ventilator" koelt door het blazen van gas.
Een "pomp" koelt door het pompen van vloeistof.
Die "thermische beveiliging" was NIET deze van de dieselmotoren.
Die "thermische beveiliging" was deze van de ventilatormotoren.
De ventilatormotoren die zoals helicopters schoepen doen draaien, lucht doen bewegen, en het lokaal waarin de dieselmotoren staan ALGEMEEN koelen.
De koeling van dieselmotoren zelf is vloeistofkoeling (olie), die doorheen de te koelen delen loopt, de warmte opneemt, die dan via 1 of meerdere condensoren naast de dieselmotor wordt gedissipeerd.
De daar aan de omgevingslucht afgegeven warmte stijgt dan op en ALGEMEEN door de koelventilatoren naar elders/buiten afgevoerd.
Als iemand dus, net als bij het turbine (stoom>electriciteit) van de reactor - verhaal, een element van sabotage zou willen introduceren hier, zou hij hebben kunnen gesteld dat iemand opzettelijk de thermische relais lager heeft ingesteld, waardoor ze zelfs bij normaal bedrijf al de ventilatormotor stil leggen, waarop ze de 1 na de andere stilvallen, de warmte in het lokaal niet meer naar buiten wordt afgevoerd, de condensors van de dieselmotoren niet meer voldoende warmte kwijtraken, de olietemperatuur almaar oploopt, en de dieselmotoren uiteindelijk stilvallen.
Dat stilvallen OOK gestuurd door druk of temperatuurmetingen, die NORMAAL evenmin als bij de turbine, schade aan de dieselmotoren zelf zou moeten vermijden.
Dus hier kon men net zogoed "SABOTAGE!" hebben geroepen, en men deed dat niet.
Misschien zelfs meer, want in tegenstelling tot een ventiel, dat nog per ongeluk kan worden bediend (en een beetje open komt te staan dus constant verder weglekken van olie), zijn thermische beveiligingen modules die op de vermogencontactor van de ventilatormotor zijn vastgeschroefd / aangesloten. Dus iemand moet die stuurkast openen, en bij alle contactoren de kleine levertjes van deze modules wat verschuiven.
Overigers, ik heb geen benul van hun toepassing daar, maar dieselmotoren zijn doorgaans noodapparaten. Ze draaien door het verbranden van diesel. Bvb noodgeneratoren voor electriciteit. Net als in een ziekenhuis bvb. Moest ook externe electriciteitsvoorziening van de centrale (ja spijts zelf electriciteit producerende, kan men moeilijk op die electriciteit rekenen bij uitvallen hee?) uitvallen, dan gaan deze diesels voor de stroom zorgen.
Dus U volgt de draad niet echt hee?
U reageert maar zo een beetje "per post".
Discussieren om te discussieren, heet dat.
Tof.
|