Discussie: Geostrategie
Los bericht bekijken
Oud 24 augustus 2014, 10:17   #280
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Alleen gelooft niemand dat de Chinezen even dik betalen als de Europeanen voor dat gas.
Dat duurt hooguit zolang als de euro ons meer koopkracht biedt dan de yuan/renminbi de Chinezen. Eigenlijk moet ik dringend eens nagaan of ik mijn euro's niet tegen Chinese muntjes kan omwisselen en opsparen; ik herinner me vaag dat dat nu mogelijk is geworden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Russen blij zijn met het vooruitzicht hun grondstoffen (energie) te blijven omruilen tegen ongedekt papier van landen die tot over hun oren in de schulden zitten, en die in het geval van de eurozone ook nog eens geen samenhangend monetair/economisch beleid kunnen voeren.

Het kapseizen van de dollar wordt bespoedigd door de overstap van Rusland en China op de eigen valuta's voor hun onderlinge handelsverkeer. De VS zijn nu al aan het proberen, en in Oekraïne met succes, om de euro in de val van de dollar mee te sleuren.

Het is gewoon dom, dom, dom van Europa om met Rusland op confrontatiekoers te varen. Maar misschien is het niet dom van onze leiders: de VS kunnen hen omkopen of met al hun spionagemateriaal chanteren, en als dat niet gebeurde, hoe valt de houding van onze politici dan te verklaren?