Los bericht bekijken
Oud 24 oktober 2004, 12:00   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Omdat het
1/ op het eerste zicht een vergezocht voorbeeld leek
2/ één specifiek geval zelden volstaat om een algemeen principe te laten vallen

Maar omdat gij een brave jongen zijt zal ik u pleizieren en mijn licht laten schijnen op uw prangende kwestie.

Dat is enkel van toepassing wanneer die wagen die ik voorrang van rechts behoor te geven naar links afdraait en zodoende aan mijn tegenligger, die voor hem van rechts komt voorrang van rechts moet geven.
Indien diegene die ik voorrang van rechts behoor te geven omdat hij van rechts komt, gewoon naar rechts afdraait, hoeft hij geen voorrang van rechts te geven, en geef ik voorrang van rechts aan hem, en komt degene aan wie hij in het andere geval voorrang van rechts zou moeten geven niet in het gedrang, daar hij zowel voor mij als voor hem aan wie ik voorrang van rechts geef van rechtdoor komt.

In elk geval, met het nieuwe voorstel is er geen twijfel meer mogelijk.
Wie van rechts aanzet heeft voorrang, en wie van links komt geeft hem, zonder bijgedachten zoals "Stond hij nu stil of niet"
Wat betreft jouw voorbeeld: jij wacht inderdaad gewoon tot je tegenligger en de rechterwagen weg is.

Simpel hee?
1/Helemaal niet ver gezocht, ik maak het dagelijks mee.
2/U gaf ook maar één specifiek geval om het principe te verdedigen.
Uiteraard is het maar van toepassing als de wagen naar links moet afdraaien maar er zijn maar twee mogelijkheden tenzij het een kruispunt betreft.
Het is dus perfect mogelijk dat hij staat te wachten om een hele file voor te laten.
Ik ben dus ook verplicht om te wachten tot hij, én de auto’s achter hem doorgereden zijn.

Voor alle duidelijkheid, ik ben ook voor het voorstel.
Alleen, ik ben er niet van overtuigd dat het beter is.
Geen enkele wet is waterdicht. Een beetje logisch inzicht en goede wil vanwege de betrokken partijen is onontbeerlijk.
Uiteindelijk zal een rechter moeten uitmaken wie gelijk heeft in geval van betwisting.
Bobke is offline