Los bericht bekijken
Oud 24 augustus 2014, 17:03   #91
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ja Europa en de VS zijn onnozel. Gelukkig is de Europese droom van eeuwige veiligheid uit elkaar gespat. Ik schaam me dat ik moet melden, dat Nederland feitelijk nog maar 0,8% (nominaal 1%) van het BNP uitgeeft aan defensie, dat zou tenminste 2% moeten zijn. Zo weinig uitgeven is eigenlijk rekenen op en profiteren op derden, met name de VS en ik geef de VS gelijk dat ze dat beu zijn.
Qua oorlogvoeren snap ik de regering van Oekraine wel, geen enkele soevereine staat laat zo'n separatisme over zijn/haar kant gaan, zeker als buitenlandse inmenging vermoed wordt.
Overigens deel ik wel uw conclusie.
Hillen snoeide een €1 miljard, de huidige regering snoeide vorig jaar nog een aantal honderden miljoenen erboven op
Het budget zakte in een paar jaar tijd van ongeveer €8,5 miljard naar €7,2 miljard

Rijksbegroting 2014, 11 mei
o Begroting defensie: €7,2 miljard
o Rijksbegroting: 2,69%
o BNP: 1,18%
o Na aftrek pensioengelden etc: ongeveer 0,8%

Vooruitzichten
Momenteel lijkt men, gezien de huidige toestand in de wereld, het defensie budget te willen verhogen met €50 miljoen. Het jaar daarop mogelijk nog een verhoging met €50 miljoen.

€1,3 miljard eraf en voor de schone schijn naar de bondgenoten €50-€100 miljoen erbij

Ontwikkelingssamenwerking, verhoging mogelijk met €375 miljoen.
De minister van financiën had uit voorzorg alvast €600 miljoen voor ontwikkelingssamenwerking gereserveerd
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden