Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2014, 06:32   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
ik zou het niet directe democratie noemen, maar :
"de eindcontrole moet bij het volk liggen"
De "eindcontrole" is de uiteindelijke wetgever, want anders is dat geen eindcontrole.

Citaat:
en als ambtenaren of politici of rechters zicht "expres" vergissen moet er een sanctie op volgen

dus niet zoals in de panorama uitzending die over notarissen ging
waar een zaak 26 jaar duurt en de mensen bedrogen en gepluimd worden
Dat is wat ik "domme" corruptie noem: tegen de regels in gaan. Dat is niet moeilijk te controleren. Die lopen vroeg of laat tegen de lamp. Dat zijn de kleine spelertjes.

Waar ik het over heb is LEGALE corruptie: die wetten doen stemmen, die uitvoeringsbesluiten nemen, die beslissingen nemen, die niet in het voordeel van het algemeen belang, maar wel in uw eigenbelang, in het belang van uw vriendenkring, van uw belangenkring zijn en dat met propaganda aan het volk voorstellen als algemeen belang. Daar is niks aan te doen, dat is de eigenheid van staatsmacht.

Het grappige is dat het net de eerste categorie is, het "klein grut" zoals een Willy Claes of zo, die tegen de lamp lopen omdat ze sjoemelen, die de aandacht afleiden van zij die dat perfect legaal doen: die om electoraal voordeel bijvoorbeeld, wetten laten stemmen. Dat is zelfs de JOB van een politicus. Welnu, "electoraal voordeel halen" is NIET het "algemeen belang dienen", maar zijn eigenbelang. Alle acties, alle strategieen die een politicus dus opstelt om via zijn beleid trachten verkiezingen te winnen, is pure corruptie, maar perfect legaal en "met de eindcontrole bij het volk" dat erbij stond, ernaar keek, en meedeed omdat het gemanipuleerd was.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 augustus 2014 om 06:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden