Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Vaste benoeming.
Als je een regent wiskunde voor zijn klaske gaat vertellen dat hij geen vaste benoeming heeft, en dus na de Paasvakantie misschien moet ophoepelen, dan
- moogt ge gerust zijn dat hij voor de Kerstvakantie overstapt naar de privé, vb. verzekeringsmaatschappij, vb. informatica ...
- beklaag ik de ouders van die leerlingen: de voorbereiding voor hun verdere studies zal nogal optimaal zijn.
|
Ik zie het verschil niet met in de prive. Als die regent geen vaste benoeming heeft, maar wel een normaal arbeidscontract, en dus weet dat als hij goed zijn job doet ("goed" naar de normen van zijn werkgever), hij waarschijnlijk mag blijven, en als hij het bruin bakt, hij waarschijnlijk mag ophoepelen, dan zie ik het probleem niet. Waarom zou een leraar meer/minder gemotiveerd zijn, dan, zeg maar, een garagist die de remmen van uw auto nakijkt ?
Meer nog: als er een beetje concurrentie is, en die regent weet dat als hij beduidend minder goed presteert dan zijn collega, hij bij de volgende ronde eens buiten kon liggen, ('t is hij of zijn collega), dan zou ik niet denken dat dat demotiverend werkt.
Maar ook omgekeerd: als de condities om les te geven niet interessant zijn, als er voor dezelfde competenties betere jobs bestaan, dan ga je natuurlijk klungels krijgen die les komen geven want alle bekwamen zijn ergens anders aan de bak. Vandaar dat het PRIJS aspect van onderwijs zo belangrijk is, en ik voor een "de klant betaalt" systeem ben: die kiest dan zelf de kwaliteit die hij wenst.