14 april 2003, 17:58
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentsteven
Ik ben een tweede jaars student marketing met een opdracht. Zo veel mogelijk informatie verwerven over bepaalde thema's. Als iemand zich geroepen voelt om mij daarin te helpen, zou ik dat ten zeerste appreciëren. Spontane kennis of bronvermeldingen, alles is welkom, ook eigen mening. Je kan hier een reply typen of mij een e-mail sturen. Alvast bedankt.
- - Loonkosten in België liggen hoger dan in het buitenland. Waarom juist?
De grondreden is dat de Belgische Staat meer van zijn budget naar afbetaling van schuld uit het Martens-tijdperk ziet gaan. Om dezelfde sociale diensten te verlenen, heeft de Belgische staat dus meer geld nodig. Hiervoor moeten meer belastingen gehoffen worden. Het loon is slechts 1 van vele belastbare dingen die hieronder afzien.
- Welke maatregelen zijn er genomen om de werkgelegenheid te bevorderen (kost te verlagen)? Hebben initiatieven zoals startbanen en verlaging van de sociale lasten een effect?
Deze initiatieven hebben een gedeeltelijk en tijdelijk effect. Vaak wordt gesteld dat er een garantie van de werkgevers nodig is om een loonslastverlaging toe te kennen. Deze initiatieven zijn een vorm van (positieve) discriminatie waardoor de werkgever verplicht wordt om een bepaalde bevolkingsgroep aan te nemen om deel te nemen aan de lastenverlaging. In praktijk hebben die plannen een effect. De grote vraag is: Doet wat meer nodig is aan administratie het effect teniet? Waarom meer administratie uitbouwen, een algemene lastenverlaging zou hetzelfde effect hebben.
- Zijn arbeidsherverdeling en arbeidsduurverkorting een valabel alternatief om nieuwe banen te creëren?
Arbeidsherverdeling en arbeidsduurverkorting werken enkel in het productieprocess. De Belgische economie bestaat voor 80% uit dienstverlening, i.e. mensen met flexibele uren. De 'baas' zal altijd aan de effectieve werknemer vragen om meer te werken en de gemotiveerde werknemer zal dit doen vanuit carrierebouw. Deze maatregelen zijn een grol van het communisme en hebben enkel negatief effect omdat zij de productiviteitsstandaarden verlagen.
- Kan de EU werkgelegenheidsnormen opleggen aan lidstaten? En houdt Europa rekening met KMO's?
- Wat is de impact van de loonnorm?
- Hoe staat de sociale ronde voor 2003-2004 ervoor?
Ik zou het ten zeerste waarderen indien u uw kennis i.v.m. één of meerdere van deze thema met mij wil delen.
|
|