Los bericht bekijken
Oud 29 augustus 2014, 09:06   #34445
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Wie waren dan die "we"?

Ik ben met mijn slecht karakter beginnen rondsnuffelen om dat uit te vlooien en ik ben tot nog toe meer sujetten van Franse nationaliteit tegengekomen dan van (de toen nog) Nederlandse. Toegegeven: ik ben nog lang niet rond. Er zijn me voorlopig reeds 14 archieven met 79 archiefbronnen en daarnaast 89 uitgegeven bronnen en tijdsdokumenten bekend. Het zal nog een hele, hele lange tijd duren eer ik daarmee klaar ben (als ik er al ooit klaar mee geraak)…

Het volk hoort in elk geval niet bij die "we" want zowat 98% daarvan had niks in de pap te brokken. Er was daarentegen wel tot 1850 een elite die kost wat kost de wederzijdse verbinding tussen de (destijds hoofdzakelijk Waalse) nijverheid met de Noordnederlandse afzetmarkten wilde behouden. Vandaag weten we dat die mensen het bij het rechte eind hadden: het separatisme van 1830 is zowel voor Noord als voor Zuid een ekonomische ramp geweest want vandaag weten we dat het handel en nijverheid zijn die een land ekonomisch overeind houden en de welvaart van zijn ingezetenen realiseren. Dat kapot maken is echt iets om trots op te zijn…

Die elite werd inderdaad "buitengebonjourd", en hoe! Het rapaille dat zich "Voorlopig Bewind" noemde paste een epuratie toe die niet moest onderdoen voor wat we vandaag ethnic cleansing noemen. Niet alleen de bestuurlijke elite werd aangepakt, maar ook de magistratuur en de ambtenarij moesten er aan geloven. Al wie in die rampzalige opstand legitimistisch loyaal gebleven was werd afgezet en verjaagd, hun bezittingen aangeslagen of vernield. Ondernemers pakten hun biezen en vluchtten naar het Noorden. Inderdaad iets om mateloos trots op te zijn…

Hoe meer ik daarover te weten kom, hoe meer last ik krijg van plaatsvervangende schaamte.
Het Voorlopig Bewind, rapaille? Toch maar uw opzoekingswerk overdoen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 augustus 2014 om 09:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden