Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Blijkbaar zijn er al 5 die voorstander van de doodstraf zijn in geval van dessertie... zijn die ZELF dan ook bereid om hen af te schieten?
|
Dat hangt er vanaf wat je met "
de strijd" bedoelt. Als het zou gaan om een regulier leger dat het moet opnemen tegen de neonazistische bedreiging, zou ik zeggen dat dessertie bestraft wordt met de dood door de kogel. En dan ben ik altijd kandidaat om deel uit te maken van het vuurpeloton.
Een collega van me op het werk (de man is al enkele jaren overleden) heeft tijdens WOII zowel in het Belgisch leger gevochten in mei 1940, is later in het verzet gegaan, opgepakt en drie jaar in een concentratiekamp gezeten. Nauwelijks 40 kilo en zwaar ziek er weer uitgekomen, hersteld en opnieuw in het verzet gegaan. Na de oorlog heeft hij deelgenomen aan het executeren van ter dood veroordeelde collaborateurs.
Hij was een bijzonder man, en gezien zijn graad iemand met de hoogste en meeste onderscheidingen. Na de oorlog is hij 1ste wachtmeester geworden bij de Rijkswacht en toen hij op pensioen ging werd hij parttime bewaker in de diamantsector, waar ik hem heb leren kennen. Ik heb een enorm respect voor die man en het is mede door hem dat ik zo gedreven anti-extreemrechts ben geworden.