Los bericht bekijken
Oud 24 oktober 2004, 22:46   #40
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
sta mij toe:

Wij zijn Unitaristen. Het centrale gezag ligt bij de natie, doch wij decentraliseren naar de provincies toe, die uitvoerende bevoegdheden krijgen. Ook zullen de gemeenschappen in minimale vorm blijven bestaan. Zij krijgen het wetgevend en uitvoerend gezag over materies die met taal te maken hebben. Dat is immers het enige waarin de Belgen onderling verschillen.

wij zijn voorstander van een confederaal Europa, en een waarachtig federalisme (nationale partijen, alle bevoegdheden die met buitenland te maken hebben federaal, individuele tweetaligheid, geen grendelmeerderheden meer, normenhierarchie,...) zoals de politici van BPlus en BPS het willen, zou voor België ook al een serieuze stap vooruit betekenen.

Uiteraard ligt de beslissingsmacht op nationaal vlak, maar uiteraard zetelen in de nationale assemblées ook politici uit alle provincies. Verder hebben de provincies een ruime mate van autonomie op uitvoerend vlak. We kunnen echter niet elke provincie wetgevende bevoegdheid geven, dat zou een enorme chaos geven. Ook zou de burger er niet meer wijs uit geraken. Ons systeem is alleszins beter dan het unitaire Vlaamse gewest dat we nu kennen dat de provincies bijna geen enkele autonomie toestaat.

(merci patriot, j'èspère que ça te tape pas les nerves que je t'ai utilisé)
- u zegt het zelf, u wilt dat het CENTRALE gezag op nationaal vlak ligt. ziet u zelf niet in dat het systeem dat u voorstaat totaal geen gedecentraliseerd systeem is maar een gecentraliseerd. u wilt weliswaar bevoegdheden bij de provincies leggen maar deze kunnen ten alle tijde worden tenietgedaan door de nationale overheid, totaal geen decentralisatie dus.

- u zegt dat er buiten de taal geen enkel verschil is tussen vlamingen en walen, als ik dat even voor waarheid aanneem moet ik daaruit besluiten dat u ook geen verchil ziet tussen walen en fransen, of vlamingen en nederlanders, en ga zo maar door. m.a.w. u ziet geen enkel verschil tussen de verschillende europese volkeren, behalve dan de taal. indien dit correct is vindt ik het zeer curieus dat u vindt dat een confederaal systeem in belgie ontoepasbaar en uiterst inefficient is en dat u tegelijkertijd vindt dat het confederaal systeem op europees niveau moet worden toegepast. hoe ziet u dit dan? wat zijn voor u de essentiele verschillen tussen "belgen" en franstaligen, of beter gezegd : wat hebben vlamingen en walen meer gemeen dan bijvoorbeeld walen en fransen. het moet wel zijn dat er grote verschillen zijn aangezien u bij de ene relatie een unitair systeem wilt en bij de andere een confederaal.
muys is offline   Met citaat antwoorden