Los bericht bekijken
Oud 6 september 2014, 17:49   #14
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De WOI loopgraaf-soldaten leefden in de meest gruwelijk denkbare omstandigheden. Daarmee vergeleken leven die IS "strijders" in grote weelde en luxe. Nochtans werden krijgsgevangenen tijdens WO I heel correct behandeld. Ook door "soldaat met de pet" die uitgeput was en voortdurend bombardementen, gasaanvallen en charges door prikkeldraad en machinegeweervuur moest doorstaan.

Cultuur en geloof maken wel degelijk een verschil in de acceptatie van wreedheid en onmenselijkheid tov anders(-denkenden, gelovigen enz...)
Nee, volgens mij niet. Volgens mij is de enige reden waarmee een mens geweld en moorden vergoelijkt zijn levensomstandigheden en in de eerste plaats of hij zelf al dan niet voldoende affectie heeft gekregen. Cultuur en geloofsbelijdenis zijn volgens mij het resultaat daarvan en niet omgekeerd. Moeilijkere levensomstandigheden -> meer extreme interpretatie en uitvoering van het geloof.

Maar daar kan eindeloos over gediscussieerd worden. De kip of het ei discussie. Waarom is de mens wat hij is? Ik begin er liever niet aan, want het leidt uiteindelijk nergens toe.
Lance is offline   Met citaat antwoorden