Op voorwaarde dat er ook gecontroleerd wordt op dé hoofdoorzaken van ongevallen:
1. Voorrangsnegatie: bestaat geen of amper controle op, onder het mom te moeilijk.
2. Veiligheidsafstand (vooral eenrichtingswegen): bestaat geen of amper controle op, onder het mom van te moeilijk. Daarenboven hebben we geen fatsoenlijke wetgeving betreft veiligheidsafstand of je nu bumperkleeft < 5 m, 20 of 40 m afstand houdt bij 120 kmh, wettelijk maakt het geen verschil.
bvb in D is dat wel duidelijk afgelijnd in stappen en navenant strafpunten.
3. Onaangepaste #snelheid (art 10 wegcode) : een flitser kan dat helemaal niet controleren. Enkel mobiele videowagens kunnen dat, maar dat is weer t e moeilijk of te kostelijk.
Verwar oorzaak niet met gevolg, een hogere #impactsnelheid om welke reden dan ook verzwaart de ongevalgevolgen, de massa van het voertuig doet dat eveneens. Bij vrachtwagen- of busongevallen, ook tram met kwetsbare weggebruikers is enkele kmh al voldoende.
"Snelheid" en "voertuigmassa" is evident aan het verkeer, anders bestaat wegverkeer niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie
Menselijke fouten bij ongevallen volgens D (overheid):
Ongevaloorzaken en onderzoek:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Konstell...28KB_76230.pdf