[quote=Pandareus;7323767][quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ;7323503
Ik pik er dit stuk uit, omdat het goed weergeeft hoe we diametraal het tegenovergestelde denken hierover.
Dit was mijn bericht waarop jij reageerde :
Jij bekijkt dat vanuit een ideaal, met een sterke rechtvaardigheidswens en sta me toe van te zeggen dat ik niet twijfel dat je hierin oprecht reageert.
Ik bekijk het vanuit de staatkundige realiteit die er nu is, en hou me zeeer ver weg van het gezwam over de ottomaanse periode, of de bijbelse toestanden en alle andere gelul. (jij ook niet, ik doel op anderen die hier dagelijks over komen kletsen...) De realiteit is wat ze is en die is eigenlijk in '67 geschreven.
|
Door wie ?
Als u die realiteit gaat hanteren dan moet Israel haar nederzettingen ontruimen. Technisch gezien spreekt men ook van bezette gebieden juist vanwege dat wat er geschreven is.
Citaat:
Dat heeft allemaal niets te maken met 'rechtvaardigheid' maar is gewoon iets dat er is. Wie het weg wil, zal dat moeten kunnen hard maken en ik geloof voor geen millimeter dat iemand dat gaat proberen behalve het halfslachtige gedoe van Hamas dat toch elke keer eindigt bij een quasi volledige vernietiging. Sorry, maar op de west bank zijn ze oneindig veel intelligenter.
gaza maakt geen deel uit van het territorium dat israël claimt. West bank wel. Dat is een eerste grote verschil.
Het vreemde is dat er in de praktijk relatief weinig problemen zijn met west bank, en des te meer met gaza.
|
Op de westbank hebben ze militairen die de boel in bedwang houden , dat is het verschil
Er zijn duizenden militaren dagelijks actief in the westbank.
Citaat:
Terwijl de oplossing nochtans voor de hand ligt : er is een grens en die is absoluut. Men wil vanuit israel NIETS van gaza, behalve gerust gelaten worden.
|
Juist dan moeten ze zelf stoppen met de intensieve bemoeienis in Gaza, want ook daar willen ze met rust gelaten worden.
Citaat:
Ideaalbeeld is dat als er ooit gecontroleerde zekerheid komt dat er geen raketaanvallen meer zullen volgen, dat de israeli's de zee en lucht blokkade opheffen. Als. En nadat het uitgevoerd is.
|
Die zekerheid kan nooit bestaan, dus het is een onzinnige eis van Israel.
U heeft het over een absolute grens , en dat is de grens die de internationale gemeenschap bepaald heeft. Prima plan om die te gaan hanteren.