Los bericht bekijken
Oud 16 september 2014, 15:19   #782
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze hebben alle twee ongelijk:

Knuppel beweerde dat het een reinigingsritueel is, en dat is het dus niet.
Van den Berghe die beweerde dat de zegen sloeg op het kind, en dat is dus fout.

Pfffft....
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar wat Jan of zijn heilige kerk ook volhoudt, de vrouwen die in mijn tijd zogezegd "gezegend" werden nadat ze een kind baarden waren er om één of andere reden van overtuigd dat het een reinigingsritueel was. Voor een zegening in de kerk hoeft NIEMAND vier weken te wachten. Behalve vrouwen nadat ze een kind op de wereld hadden gezet.

Mijn moeder wist het, ik wist het, en vele anderen wisten het ook. En dat was geen toeval. Kijk maar...

Citaat:
De uitvoering van de kerkgang verschilde per regio. In de meeste gevallen werd de vrouw aan het eind van de mis aan de stola van de priester de kerk binnen geleid en droeg zij in haar linkerhand een brandende kaars. Verder zijn er gebeden aan het gebruik verbonden. Hoewel theologen altijd zeer nadrukkelijk hebben ontkend dat het hier om een soort reinigingsritueel gaat, zoals dat wel in de Joodse traditie het geval is, is het door veel vrouwen zo opgevat en vaak als vernederend ervaren. Sinds de jaren zestig is de kerkgang in Nederland in onbruik geraakt.

http://kdc-app.hosting.kun.nl/mediaw...title=Geboorte
Citaat:

Het eerste kerkbezoek van de moeder na de geboorte van het kind.
1. de vrouw wordt met wijwater besprenkeld om 'gezuiverd te worden' omdat zij in innige aanraking is geweest met het door erfzonde bevlekte kind.
2. De vrouw krijgt dan een brandende kaars door de priester als blijk van waardering voor haar moederschap.
3. Om Gods genade en hulp te krijgen wordt opnieuw wijwater gesprenkeld. De plechtigheid is bedoeld om Maria's zuivering te gedenken en geschiedt daarom bij voorkeur aan het Maria altaar.

http://www.erfgoedmelle.be/nieuwsfli...-2014-juni.pdf

Citaat:
In de Joodse traditie mocht een kersverse moeder tot veertig dagen na de geboorte de tempel niet betreden. De eerste keer dat zij terug naar de bidplaats ging, moest zij een reinigingsritueel en offergang respecteren. Dit ritueel werd door de Christelijke kerk overgenomen. Maria-Lichtmis is ongeveer veertig dagen na Kerstmis, de geboorte van Jezus.

http://www.huisvanalijn.be/blog/vandaag-pannenkoeken
Citaat:
Lichtmis is een Mariafeest. Volgens dezelfde Joodse traditie moet een vrouw veertig dagen na haar bevalling een reinigingsritueel ondergaan in de tempel. Dit klinkt nog door in de Latijnse naam* ‘In puricifatione Beatae Mariae Virginis’ of het feest van de zuivering van de zalige maagd Maria. De tempelgang van Maria heeft onze streken tot de traditie van de kerkgang geïnspireerd.

http://www.parochies-willebroek.be/geschiedenis?start=5
Lichtmis, het Mariafeest van de Rooms katholieken, en dat gevierd wordt kort na Kerstmis, de dag dat de geboorte van haar zoon herdacht wordt, wordt dus in het Latijns vertaald als "De zuivering van de maagd Maria". Stel je voor. Een maagd die "onbevlekt ontvangen" zou zijn, maar die toch moest gezuiverd worden omdat ze een kind baarde. De hypocrisie en dubbelhartigheid ten top!

Citaat:
De kerkgang
Omdat mijn moeder regelmatig in blijde verwachting was, moest ze ook vaak de zogenoemde “kerkgang” doen. Zes weken na de bevalling werd van haar verwacht dat ze op een doordeweekse dag, op de laatste stoel in de kerk ging zitten. De pastoor kwam met een misdienaar en de wijwaterkwast naar mijn moeder en heette haar weer welkom in de kerk. Er werden wat
gebeden uitgesproken en er werd wat wijwater gesprenkeld. Dan mocht zede “manipel” (doekje om de linkerpols van de pastoor) vasthouden en zo werd ze naar voren geleid, de kerk in. Het was een soort reinigingsritueel (??) volgens de pastoor. Ik herinner mij, dat mijn moeder hier een gruwelijke hekel aan had. Nadat ze de “kerkgang“ had gedaan mocht ze weer aan alle kerkelijke plechtigheden deelnemen!

http://www.norbertusparochie.nl/wp-c...April-2013.pdf
Als toemaatje een getuigenis van een man in een taal die volgens sommigen geen taal is.

Citaat:
Eén ding snapte ik ôk nie zô goed. Elke keer asser un kiendje geboren waar bij ons, moes ons moeder, zes weken naoderhaand naor de kerk. Dè hiete den kerkgang doen. Ik zô’t nie zô percies weten, as ik nie enne keer meej ha gemoeten. de gij mar meej, dan hoef ik dè end nie alléén Lodewijk’, zizze op enne keer. We kwamen in de kerk en ze smoesde wè meej de köster, dieder meej zen ziel onder zenne èèrm rondliep. Hij kwaam terug meej un grôote kèèrs, dietie aonstaak en ons moeder in der haande gaaf. Naa moes ons moeder veur et Maria-altaar op der knieën bidden öt un kerkbuukske. Ze kende et volgens mèn vort van bèùte. Nao zon tien minuten kwaam der enne kapelaon in superplie, zô hiete dè geborduurde witte hemd dettie over zenne toog ha aongetrokken, meej zen haande gevouwen op ons moeder aaf. Hij gaaf ons moeder de zegen en naam metéén de kèèrs öt der haande, die zettenie in enne kandelèèr, wel ötgeblaozen netuurluk. Hij gaaf ons moeder un haand en ons moeder douwde un kwartje in den offerblok. Ik waar mar un bietje aachter in de kerk blèven zitten. Ik snapte niks van dè gedoe. Et moet, nao wè ik aachteraaf geheurd heb, un sôort reinigingsritueel zèn gewist. Agge un kiendje had gemokt, iets wè onze Moeder de Heilige kerk, èèrg op prèès stelde en aonmoedigde, hadde oe èège, asset ware subiet bezoedeld meej zonde. Ik heb daor nôot zo veul van begrepen, daor klopte volgens mèn nie veul van.Daor han die èèrm zielen, die dieje kerkgang ôk nog deeje, nog nôot bij naogedocht.

http://www.cubra.nl/tilburgsdialect/...tVerhaal02.htm
Voor een man vond de heilige kerk de "zegening" vier weken na de geboorte van een kind niet nodig. Hij had immers geen bevalling achter de rug. Zijn aandeel in het verwekken van kinderen beperkt zich tot wat geknoei met sperma. Daar gaan geen helse pijnen en wekenlange bloedingen mee gepaard.

Na de geboorte maakte dus alleen de vrouw haar kerkgang. Dit gebeurde pas wanneer moeder en kind voldoende sterk waren. Nietwaar, Jan?

Het christendom heeft de notie "onreinheid" verbonden aan menstruatie en geboorte of dood geen ingang gevonden. Dat was het OT. Nietwaar, jan?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 september 2014 om 15:28.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden