[font=Comic Sans MS]
Het Vlaams Blok heeft het stadsbestuur met dit probleem al ettelijke keren geconfronteerd maar de spa-vld coalitie houdt vast aan haar gedoogbeleid![/font]
[font=arial, geneva][size=3][/size][/font]
[font=arial, geneva][size=3]
O v e r l i j d e n s i n k r a a k p a n d e n ( 2 4 / 1 1 / 2 0 0 3 ) [/size][/font]

[font=arial, geneva][size=2][size=2]
De heer Ortwin Depoortere, gemeenteraadslid
Op donderdag 20 november werd het lichaam van een jonge vrouw in een kraakpand gevonden. Zonder mij te willen mengen in het lopend onderzoek was een paar dagen geleden toch al bekend dat dit mogelijks een moordzaak zou kunnen zijn. In juni werd ook al in een kraakpand een gemummificeerd lichaam teruggevonden van een jongen die overleden was ten gevolge van een overdosis.
Ik wil het debat zeker niet heropenen, ik weet dat wij al uitvoerig gedebatteerd hebben in de gemeenteraad naar aanleiding van een vraag van mijzelf, maar ik zou toch een stand van zaken willen over het fenomeen van de krakers in Gent.
- Zijn er nog andere overlijdens bekend in kraakpanden?
- Wat zijn de maatregelen die zullen worden genomen?
De heer Frank Beke, burgemeester
U zegt dat er meerdere doden zijn gevallen. De politie antwoordt mij op uw vraag of er nog andere overlijdens bekend zijn in kraakpanden dat er geen vergelijkbare gevallen voorkomen de laatste zes maanden. Er zullen vroeger waarschijnlijk nog wel eens mensen gestorven zijn in een kraakpand, maar er zijn op andere plekken in deze stad uiteraard ook nog heel veel mensen gestorven.
U zegt dat u zich niet wilt bemoeien met het onderzoek, ik apprecieer dit, maar ik weet er zelf ook niet meer van dan hetgeen ik uit de kranten heb vernomen en kranten gaan we niet beginnen voorlezen. De politie zegt mij dat ze geen inhoudelijke verklaring kan afleggen, noch duiding brengen door het feit dat er nog een onderzoek is en dat de enige autoriteit die terzake iets kan toelichten het parket is. De politie onthoudt zich verder van enige duiding en is niet gemachtigd om de vragen te beantwoorden. Als de politie dit naar mij niet kan, kan ik dat niet naar u en verder kan ik daarover niks zeggen.
De heer Ortwin Depoortere, gemeenteraadslid
Mijnheer de burgemeester, mijn vraag ging ook niet echt over het specifieke geval. De tweede dode waarnaar ik verwees was een jongen die door een overdosis overleed in juni. Mijn vraag ging enkel over het volgende. Als het stadsbestuur geconfronteerd wordt met een aantal zwaarwichtige feiten, zoals een jongen die overleden is aan een overdosis, zoals een moord in een kraakpand, of het bereid zou willen zijn en de politieke moed zou willen tonen om het geweer van schouder te veranderen en strenger toe te zien of de openbare orde niet geschonden wordt door de aanwezigheid van krakers in sommige panden. Dat was in feite mijn enige vraag.
De heer Frank Beke, burgemeester
Collega, ik weet niet waar u het vandaan haalt dat we strenger zouden moeten zijn. Ik heb altijd gezegd dat wij ten opzichte van krakers absoluut geen gedoogbeleid voeren, dat wij elke ordeverstoring door krakers zullen beteugelen zoals wij dat voor elke andere burger doen. Als er criminele feiten gebeuren zal dit door het parket op dezelfde manier worden behandeld alsof er criminele feiten gebeuren door iemand anders. Daarover gaan we van mening blijven verschillen. Er is ten opzichte van de krakers, wat u daarover ook mag beweren, geen gedoogbeleid.
[/size][/size][/font]