Los bericht bekijken
Oud 17 september 2014, 17:09   #65
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom verworven rechten en overgangsmaatregelen?

Hervormen en besparen is oorlog.
Cfr. het krantenartikel waar de nva zegt geen zelfmoordcommando te zijn.
Wil je zo'n redelijk grote hervorming als nu op tafel ligt, er door krijgen, dan moet je draagvlak creëren.
Stel je voor bij die flikken: als je zegt, nu plots, iedereen werken tot 65, waar dan nu maar vb. 60 is, dan heb je dikke boel van iedereen.
Zeg je hetzelfde maar met enkele overgangsmaatregelen enz. dan ga je heel wat mensen krijgen die zeggen: "ja, ze hebben me bij mijn pietje, maar eigenlijk zagen we het wel aankomen".

Veel meer gezonde jaren bij het ouder worden.
Ik beweeg me wat in de wereld van eigenaren van mobilhomes. Dat zijn bijna allemaal oude knarren die naar de 80 bollen (met op het achterruitje de tekst: te oud om te werken, te jong om te sterven, maar perfect fit om te reizen ...);
Al eens meegedaan met wielerterroristen? In elke club zitten grijsaards die heel wat jongeren ferm wat verzuring in de beenspieren bezorgen elke weekend.
Zelfs mensen met een "nieuwe heup gestoken" huppelen rond lijk jonge hindes.

De laagste lonen kunnen amper meedoen met de derde pijler pensioensparen.
Ja, dank zij de oude machtspartijen moeten ze onredelijk veel belasting betalen op hun klein loon.
Er zijn maar enkele oplossingen daarvoor: staat ontvetten (overbodige taken afstoten, wat overblijft efficiënter organiseren en laten werken) , tax shift ...

Werken van je 60° tot je 65°: mocht ik een zwaar beroep uitgeoefend hebben, ik zou het opgeven op mijn 60° en iets op mijn eigen beginnen, aan een tempo dat ikzelf bepaal en rustig aan kan.
Ik zou dan wel content zijn met een preeke van de helft van vroeger.

.
Je vergeet er 1 héél belangrijke : de huidige pensioenen v/d ambtenaren een flinke scheerbeurt geven. Dat werkt per direct, en je hebt dan de voldoening dat je mee de betrachting van je favoriete partij helpt waarmaken : de staatsfinanciën saneren. D�*t is pas de kracht van verandering. Giene ziever. Als ze hun een beetje haasten op de formatie, kunnen ze er volgende maand al aan beginnen en dan krijgen we pakweg tegen het einde van dit jaar de herziene overheidspensioenen op zweedse wijze.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden