Los bericht bekijken
Oud 18 september 2014, 12:57   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
De idee van uitgesteld loon voor statutairen komt vooral tot uiting in het mechanisme van de perequatie. Door dit mechanisme stijgen de overheidspensioenen niet alleen met de index maar ook als er een verhoging van de barema's zich voordoet. Dit systeem werd al aangepast in 2007.

Het zou een zinvolle maatregel zijn om dit systeem af te schaffen. Dit zou een onmiddellijke besparing opleveren en volgens mij op een maatschappelijk draagvlak kunnen rekenen. Met de huidige ongelijkheid tussen de verschillende pensioenstelsels lijkt het behoud van de perequatie moeilijk verdedigbaar.
Hoe asociaal !
Dat systeem moet integendeel uitgebreid worden naar de private pensioenen.

Stel dat iemand uit de private sector met pensioen gaat op zijn 65° en dan 1600 euro zou hebben; en vanaf dan enkel indexaanpassingen ...,
dan rateert die brave m/v alle economische groei.
Na pakweg tien jaar zit hij aan het minimum leefloon ...

(ik vind het Nederlandse systeem idealer, maar het zou bij ons minstens 50 jaar duren eer we ons zo'n kapitaal kunnen verzameld krijgen ..)

Besef jij eigenlijk wel wat perequatie is ?
Om een (gesimplifieerd) voorbeeld te geven:
als een werkende verpleegster boven op de index, na tien jaar eindelijk een loonsverhoging van één procent krijgt,
dan krijgen de verpleegsters met pensioen na tien jaar eindelijk ook één procent.

Centrum-rechts als ik ben, zou ik die loonsverhoging niet eens willen, als mijn ex-collega's die nu met pensioen zijn, die ook niet krijgen. Allez, zo ongeveer hé.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden