Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz
Hoi!
Heb een vraagje, ergens op een site ben ik geband en zou daar graag weer op gaan, maar heb een IP ban daarop.
Weet iemand hoe ik dat makkelijk kan omzeilen? Zou jullie erg dankbaar zijn
Groetjes
Aja, ik ben aangesloten bij Telenet (moest dat belangrijk zijn)
|
Lange uitleg...
IP-adressen worden uitgedeeld door een DHCP-server (Dynamic Host Configuration Protocol). Die server beschikt over een pool van IP-adressen.
Een PC (of een home router) die de allereerste keer online gaat en nog niet gekend is bij de DHCP-server krijgt een beschikbaar IP uit de pool, waarbij dat IP gelinkt wordt aan het MAC-adres van die PC of router; de server onthoudt dat dus in een tabel.
De volgende keer dat die PC/router terug online gaat, ziet de de DHCP-server dat MAC-adres, en zal
in principe terug dat voorheen gegeven IP toekennen. Alles hangt dus af van de poolgrootte en het aantal gebruikers dat tegelijkertijd online is. 10 jaar geleden kon dat problemen geven, omdat de poolgrootte kleiner was dan het aantal gebruikers: niet iedereen kon toen tegelijk online, maar alleen in extreme gevallen was dat ook het geval.
Die poolgrootte is vandaag veel groter, m.a.w. het is niet ongebruikelijk - ik heb ook telenet - dat je 6 maanden of meer hetzelfde IP houdt. Alleen wanneer de DHCP-server eens gereset wordt heb je een kans.
De enige mogelijkheid die je misschien hebt is indien je router toelaat van zijn MAC-adres (aan WAN-kant, telenet dus) te clonen. De router zal dan het MAC-adres van 1 van de aangesloten PC's kopieeren naar de router.
Je kan proberen van de telenetmodem + router voor langere tijd af te zetten, maar ik geef je weinig kans, tenzij je in een drukbezet netwerksegment zit, waar de pool bijna volbezet is.
Nog een andere mogelijkheid is nog van een andere router te kopen