Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U schijnt te vergeten dat ook de Baltische staten zich door die zure appel heen hebben moeten bijten. In het begin was het ook niet gemakkelijk zich los te wrikken uit een economisch geheel waarmee ze heel sterke banden hadden. Alleen, na die moeilijke periode is er voor hen een andere tijd aangebroken. Ook Oekraïne moet haar eigen weg vinden.
|
Onvergelijkbaar. Ten eerste hadden de Balitishe staten steeds de steun van de Scandinavische landen en Duitsland, waar ze cultureel gezien veel banden mee hebben, en ten tweede, net omdat ze veel westerser waren, heeft er zich nooit zo'n systeem ontwikkeld zoals in Rusland en Oekraïne van oligarchen en maffia. Ten derde zijn het kleine landjes, die al tot de top behoorden van de voormalige Sovjet-Unie (ik herinner me nog goed dat heel veel Russen en andere Sovjet-burgers Talin of Riga bezochten om zich in West-Europa te wanen).
Maar er zijn ook kanttekeningen, volgens gallup opiniepeilingen (als U wil of mij niet gelooft kan ik een referentie geven) vindt de meerderheid van de Litouwers nog steeds dat ze een hogere levensstandaard hadden tijdens de jaren 80 dan nu. Uiteraard vergaat het de Baltische landen veel beter dan Oekraïne, maar of het, behalve misschien Estland(dat zeer nauwe banden heeft met Finland), echt een succesverhaal is?