Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Ik geef grif toe dat ik er niet veel van ken. Mocht ik er wél veel van kennen zou ik geen vragen stellen, hé.
Ik wil echter graag bijleren, en daarom stel ik u nog enkele vragen:
- hoeveel asielzoekers uit 'de regio' mag Wit-Rusland elk jaar opvangen?
- en hoeveel asielzoekers uit andere regio's?
- hoeveel 'illegalen' proberen elk jaar Wit-Rusland binnen te geraken?

|
Belarus is eerder een transit land naar de EU voor Afghanen, Syriërs, etc.
Er wordt slechts bij hoge uitzondering politiek asiel verleend en het economisch systeem leent zich niet tot illegale arbeid. Lukashenko heeft reeds verklaard dat de EU een verdrag moet ondertekenen met Belarus als ze willen dat Belarus optreedt. Wat je ook veel ziet, net als in Oekraïne of Rusland, zijn studenten uit derde wereld landen die gebruik maken van de hoogstaande en relatief goedkope Wit-russische universiteiten. Velen trouwen met een lokale schone en blijven hangen, of, als ze uit de betere klasse komen, nemen hun vrouw mee naar hun land. Zo zie je heel veel Marrokaanse tandartsen die getrouwd zijn met Russische, Wit-Russische of Oekraïense vrouwen. Sommige studenten uit conservatieve landen als Pakistan worden wild van de vrouwen, drank en de clubs, en komen niet meer aan studeren toe.
Er wonen wel veel economische migranten uit Oekraïne, Kyrgyzstan, Armenië, etc. dus uit ex-Sovjet landen die het economisch slecht doen. De meeste verkiezen Rusland waar ze in de olie- en gasindustrie kunnen werken, maar Belarus wordt populairder omdat de werkomstandigheden beter zijn (in Rusland is 10 uur per dag werken 7 dagen per week geen uitzondering, en er moet regelmatig gedokt worden aan de politie om uitzetting te vermijden) en er veel minder corruptie is.
http://www.minskherald.by/2013/02/indian-minsk.html