Discussie: De TAALGRENS
Los bericht bekijken
Oud 30 september 2014, 20:33   #425
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ja ook in Nederland zie je steeds meer dialect poppers voor de kleine zaaltjes

Naar mijn mening weer een tijdelijk modeverschijnsel ,zoals het polder Nederlands.

Taal is ook een manier van je onderscheiden en aanduiden dat je bij een bepaalde groep hoort.

Het lijkt me allemaal prima ,dit is juist de levendigheid van de taal

De ene taalkundige heeft vooral interesse in de verschillen in relatie tot de
culturele en maatschappelijke context,zoals Stroop
De andere taalkundig heeft vooral interesse in de overeenkomsten en de universele kanten van de structuur ,zoals Bennis.
Weer anderen zijn zijn weer helemaal gefocust op de spelling , zoals mensen van
de taalunie of het dictee.
Het zou zeker kunnen dat het een modeverschijnsel is. Maar, rechtuit gezegd , ik vind zulke pop charmant. Het spreekt me aan,ook al is het mijn 'dialectische tongval' niet. Ook het Nederlandse liedje als 'oerend hard' , kan ik zeer zeker appreciëren, al moet het niet altijd van dat zijn.
http://m.youtube.com/watch?gl=BE&v=7Y_wUu99E7M

Op de VRT (of was het een andere zender) liep er een feulleton over het wel en wee van de Antwerpse politie. Nu probeerde men in de laatste afleveringen die politieagenten te doen spreken met 'je' of 'jij'. Gewoon onzinnig. Heel de charme was weg. Ik heb er niet meer naar gekeken.

Wat de taalkundigen betreft. Gelukkig maar dat hun interesses zo variëren. De studie van de taal kent dan ook vele aspecten. En ze vullen mekaar vaak aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 september 2014 om 20:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden