Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het hangt ervan af: Als je de discipline hebt om zelf geld opzij te zetten, dan kom je er wel. Probleem is dat de consumptiecultuur hier zo verregaand is dat de gemiddelde Amerikaan een grotere auto gaat kopen met dat geld en zo dat geld opleeft. Als hij dan ziek wordt is hij geruineerd. Maar....ik heb die mens niet gevraagd om een grote auto te kopen he.
|
Nu komen we er zie!
Jij hebt er niet om gevraagd; de marketing boys wél!
Is het dan zo fout de mensen tegen zichzelf wat te beschermen?
Zelfs HIER lopen er nog vele mensen in de consumptie-val, met desastreuze gevolgen.
|
Het is niet fout de mensen tegen zichzelf te beschermen, maar dat is niet wat in Europa gebeurt. Als ik tussen de twee systemen moet kiezen, kies ik voor het Amerikaanse. Hier krijg ik waar voor mijn geld. In Europa krijg ik een belofte waarvan de beste economist nog niet weet hoe de Belgische staat die ooit gaat waarmaken. In de VS staat het geld op mijn rekening en beleg ik het zelf naar de toekomst toe. Dit is mijn persoonlijke keuze. Leeft gij liever in een systeem waar ge minder als een kwart overhoud van wat ge 'verdient', i.e. van wat ge kost aan uw werkgever? Om er daarna dan nog eens een kwart aan BTW te gaan uitgeven als ge er iets mee wilt kopen? So be it en mij niet gelaten, ik zal inmiddels 80% van wat ik kost overhouden en zelf een appeltje opzij zetten. Zijn er betere systemen? Niet dat ik weet. En komt er ooit een beter systeem, dan zal ik daarin gaan wonen.