Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2014, 08:39   #5
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Men zal het niet direct toegeven maar er wordt wel degelijk vanuit een patronizerende houding op ons 'geeltjes' neergekeken.

Hoeveel keer men wel niet in het Engels tegen me is beginnen praten - nog voor ik zelf iets zei, getuigt imo. van zowel onwetendheid als van een latent racisme.

En ik heb dan nog ergens het voordeel van geen Aziatische man te zijn, want die zijn hier wel degelijk de pineut als ze zich buiten de Aziatische gemeenschap begeven.

Anderzijds worden Aziatische vrouwen door Westerlingen maar al te vaak als seksobjecten bekeken.

Mijn zus bvb. die net als ik geadopteerd is (en dus gewoon Belgische is) was eens haar boodschappen aan het inladen in de supermarkt. Terwijl ze dit deed hoorde ze een meisje achter haar in de rij aan iemand zeggen : "Ja zie, dat komt naar hier voor een rijke vent, en dat koopt er maar op los."

En telkens ik naar een Aziatisch restaurant ga of zelfs naar de Chinese wijk alias supermarkt, zijn er blanke mannen die zich als sekstoeristen aan bijna iedere aanwezige Aziatische vrouw vergapen.

Het is tegelijk frustrerend en denigrerend, dat men Aziaten al dan niet bewust in dergelijk hokje duwt.

En om te illustreren dat ik niet de enige ben die zoiets is opgevallen, een quote van een Aziatisch forum:

Blanken zijn vind ik in het algemeen inderdaad minder wel gemanierd en opgevoed dan Aziaten. Hoeveel keer dat ik hier wel niet voor "Chinees!" werd uitgemaakt of dat men dingen zoals "Chinese food very good .. etc. etc." naar me riep ... Nu ja, ik zal er maar van uitgaan dat het 'maar om te lachen was' zeker ...

Ik zal blij zijn als ik later definief naar Azië verhuis. Alles is er bijlange ook niet ideaal, maar ik zal dan tenminste minder te maken krijgen met dergelijke uitingen van (latent) racisme.

Ik ben dan wel een banana -> i.e. geel vanbuiten, blank vanbinnen, ik ondervind wel degelijk dat de buitenkant toch steeds schijnt te primeren op de binnenkant vermits men mij hier - in het Westen, als een (soms zelfs vers geïmporteerd) geelke beschouwt, en dit zélfs als men weet heeft dat er adoptie in het spel is.

Bah!
Ik denk dat het andersom is. Als mensen u in het Engels aanspreken is het uit respect. Ze proberen zich aan u aan te passen. Dat ze zich vergissen is geen teken van racisme. Ik heb ook al een zwarte in het Engels aangesproken, om dan een antwoord in het plat Antwerps te krijgen. Dan verontschuldig ik mij.
In China wordt ik ook in het Engels aangesproken, hoewel ik Chinees spreek. Dat is toch ook geen racisme?

Wat wel een feit is, is de ongelooflijke onwetendheid. De meeste mensen hebben geen flauw benul wat het verschil is tussen bvb. Japan en China.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden