Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2014, 13:38   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
FF serieus

Ik was hier gisteren over aan het praten . Met mijn generatie, die daarvoor, en die daarvoor nog.
Mijn generatie leerde de beginsels van het alfabet al in de 3e kleuterklas, en ik zat dat voor de hele klas te zingen in na de eerste maand van het eerste leerjaar. Als ik de leerstof van mijn oudste vergelijk met de leerstof van mij in het 1e leerjaar, zie ik een aanzienlijk groot verschil. Lijkt me niet dat zij in maart al boekjes "giraf, okapi, ..." zullen vasthebben. Verandering in onderwijs? Waar gemeld?
Tegen deze tijd zat ik al het alfabet te zingen, zij niet.
Mijn vriendin zegt dat er een groot verschil is in scholen uit de grootstad en scholen van het platte land. Nou moe? Hou ik ze speciaal uit de grootsteden weg. Maar als ze na een maand tijd al een jaar voor op de klas staat,, moet ik misschien mijn keuze herdenken? Die kent het alfabet, oe, ij, ei, ie, aa, oo, ...
Daarna komt er een generatie voor ons doodleuk vermelden dat zij al Frans in het 1e leerjaar leerde, en dat de generatie daarvoor dat allemaal meekreeg van thuis.

Als het onderwijs achteruit gaat, met welke reden?
Mogen onze kinderen geen vragen stellen of correcte obervaties plegen?
Zoals wij vragen stellen over Dutroux, Congo, Delphine, ...
Maar dat mag niet he... sshhtt... here's your reason!
Peche. Wat destijds, toen je nog kind was, belangrijk werd geacht, voor jou, wordt momenteel minder geapprecieerd. Het Nederlands alfabet wordt niet meer ingelepeld alsof Nederlands de enige taal op de wereld is.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden