Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Dus volgens u is dát eigenlijk het probleem: om efficiënt en effectief op te kunnen treden, moeten ze zich op één plaats bevinden omdat ze zich, om efficiënt en effectief op te kunnen treden, op één plaats moeten bevinden.
|
Neen, zoals u het nu schrijft is het alsof het Parlement, Raad en Commissie op éénzelfde plaats moeten zetelen om effectief op te treden. Wat ik schreef was dat het Parlement op dezelfde plaats als de Raad en de Commissie moet zetelen om zijn eigen taak (o.a. wetgeving, maar ook controle op Commissie en Raad) efficiënt en effectief uit te voeren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Stom hè, dat ik daar niet zelf op gekomen ben. Ik "vatte" het inderdaad "niet echt". En er is nog meer dat ik niet echt vat, want hoe kunnen de diensten van het parlement en de commissie in Luxemburg "efficiënt en effectief" met die in Brussel samenwerken, en waarom is dat probleem niet al vele decennia voordat ook maar één sterveling van het internet had gehoord efficiënt en effectief opgelost? Om maar van de satellietorganen te zwijgen, die in plaats van in een baan om de planeet Brussel te cirkelen vanuit Alicante of Kopenhagen efficiënt en effectief moeten samenwerken met het parlement in zijn verhuiswagens, de commissie in Brussel, en het hof van justitie of de rekenkamer in Luxemburg?
Ik vat het niet, ik vat het niet.
|
De diensten van het Parlement en de Commissie in Luxemburg zijn beperkt, dus dat is minder een probleem. Maar uiteraard zou het beter zijn mochten die ook in Brussel gelegen zijn.
Dat het Hof en de Rekenkamer niet in Brussel zetelen is positief aangezien ze een niet-politieke controle uitoefenen op de politieke instellingen.
De satellietorganen hebben een specifieke taak en dienen ook om nationale administraties samen te brengen. Men kan argumenteren dat deze ook beter in Brussel zouden zetelen, maar dat is juist wat de lidstaten niet willen om zo op hun eigen grondgebied een stukje van de EU te hebben. Mocht het aan de Commissie of het Parlement liggen zouden die satellietorganen niet perse over heel de EU verspreid zijn.
Wel fijn dat u niet meer beweert dat één en ander ondemocratisch of tegen de scheiding der machten zou indruisen.